قبل از شروع به ساخت درگاه پرداخت دانستن تعاریف، تفاوت درگاه پرداخت واسط و مستقیم و نحوه عملکرد درگاه بانکی کمک میکند تا با دید بهتر در انتخاب روش پرداخت آنلاین خود تصمیم بگیرید. در فرایند دریافت درگاه پرداخت چالشهای وجود دارد، در این مقاله گام به گام پیش خواهیم رفت تا بتوانید درگاه پرداخت واسط برای کسب و کار اینترنتی خود فراهم کنید.
درگاه پرداخت چیست؟
درگاه پرداخت اینترنتی یک سرویس ارائه خدمات پرداخت برای کسب و کارها در بستر اینترنت می باشد. پرداخت و دریافت وجه را از طریق اینترنت ممکن میسازد که توسط یک ارائه دهنده خدمات پرداخت PSP یا یک پرداخت یار (درگاه واسط) ارائه میشود و عملیات مجوزدهی به کارت اعتباری و پردازش پرداختهای مستقیم را برای کسب و کار الکترونیک، خرید اینترنتی و … انجام میدهد.
درگاه پرداخت؛ سیستمی است که امکان تراکنش های مالی در بستر اینترنت را فراهم می کند. به این معنی که مشتریان شما می توانند بدون مراجعه حضوری به بانک یا نرم افزارهای بانکی، اقدام به پرداخت آنلاین مبلغ اعلام شده به حساب شما کنند.
تصویر زیر به خوبی نحوه عملکرد ارتباط مشتری و دارنده درگاه پرداخت (مرچنت) را به خوبی نشان میدهد.
اینفوگرافیک درگاه پرداخت واسط که چگونگی فرایند پرداخت اینترنتی آنلاین را نشان می دهد
درگاه پرداخت واسط چیست؟
درگاه پرداخت واسط، در واقع درگاه پرداختی است که بهصورت واسط توسط شرکتهای پرداخت یار ارائه میشود. بدین صورت که شما به جای دریافت درگاه از شرکت های PSP مانند به پرداخت ملت، آسان پرداخت، و… از شرکتهای واسط که با شرکتهای اصلی قرارداد دارند، خدمات پرداخت را دریافت میکنید. در واقع پرداختیار واسط بین شما و شرکت PSP است و خدمات درگاه پرداخت را با کیفیت بهتری به شما ارائه میدهند.
روند تسویه حساب درگاه واسط
روند تسویه حساب درگاه پرداخت واسط، با اندک فاصلهای در حدود چند ساعت انجام میشود. در واقع در پایان یک روز کاری، مجموع مبلغ تمام تراکنشهای انجام شده در آن روز، محاسبه شده و تا ساعت ۱۱ صبح روز کاری بعد، به حساب پذیرنده واریز میگردد. فرآیند تسویه حساب مذکور به صورت خودکار انجام میشود. همچنین تسویه حساب درگاه واسط فرآیندی با امنیت بسیار بالا در بستر شبکه پایا میباشد.
برخی از شرکتهای پرداختیار نیز باهمکاری بانکها این امکان را فراهم کردهاند تا تسویه بصورت آنی (حدودا ۲ ساعت) انجام شود و یک مزیت رقابتی ایجاد نمایند
کارمزد درگاه پرداخت واسط
از آنجا که درگاه واسط، خدمات پرداخت را به شکل واسطهای در اختیار متقاضیان قرار میدهد؛ در ازای ارائهی خدمات در کنار قابلیتها و امکانات کاربردی که دارد کارمزد معینی از هر تراکنش دریافت خواهد نمود. هر کدام از پرداختیارها درصد مشخصی را به عنوان کارمزد اعلام میکنند؛
برای نمونه، شرکت رایانپی، ۱.۵ درصد در ازای هر تراکنش به عنوان کارمزد دریافت میکند. اما در اینجا یک سقف کارمزد نیز وجود دارد؛ برای نمونه در واقع کارمزدهای دریافتی درگاه اینترنتی رایانپی، تا سقف ۸۰۰۰ تومان تعیین شده است. بنابراین بالاترین کارمزد مربوط به تراکنش ۵۳۳ هزار تومانی خواهد بود و طبیعتاً تراکنشهای بالاتر از این مبلغ نیز مشمول همان ۸۰۰۰ تومان کارمزد خواهند شد. علاوه بر اینها درگاه واسط، امکان تعیین مرجع کسر کامزد را در اختیار پذیرنده قرار میدهد. در حقیقت آنها میتوانند به دلخواه و بسته به توافق و صلاحدید خودشان، معین کنند کارمزد تراکنشها از سوی مشتری پرداخت شود.
قابلیتها و امکانات کاربردی درگاه واسط
درگاه پرداخت واسط قابلیتهای جانبی و کاربردی دارد که به پذیرندگان میتوانند به کمک آنها کسب و کارشان را در مسیر رشد و توسعه قرار دهند. برای نمونه به موارد زیر توجه کنید.
قابلیت تسهیم: قابلیت تسهیم درگاه پرداخت واسط این امکان را در اختیار مدیران هر مجموعهی تجاری قرار میدهد که سهم تمام افراد ذینفع از تراکنشهای انجام شده را بر اساس یک قرارداد هوشمند و از پیش تعیین شده، به صورت خودکار و جداگانه به حساب اشخاص واریز نماید. این قابلیت در سرعت عمل تسویهحسابها، کاهش هزینههای حسابداری مجموعه و همچنین ایجاد اعتماد و وجههای حرفهایتر تاثیر بسیاری خواهد داشت.
قابلیت گزارشگیری: از دیگر ویژگیهای پنل مدیریتی درگاه واسط، امکان و قابلیت گزارشگیری از تراکنشها است. در حقیقت مدیرمالی یک مجموعه میتواند به کمک این قابلیت تمام تراکنشها و به طبع، میزان فروش را به صورت مدون و مستمری رصد کند و از این طریق حتی به یک آنالیز فروش استاندارد دسترسی پیدا کند. این آنالیز فروش و رصد کردن مستمر در نهایت میتواند شکافها و معضلات پروسهی فروش را آشکار کرده و نقاط قوت را نیز برای کارفرماها تعیین نماید.
قابلیت برندسازی: ویژگی دیگری که درگاه واسط در اختیار صاحبان کسب و کارها قرار میدهد، قابلیت برندسازی و ثبت لوگو برند بر روی درگاه است. به این معنا که صاحبان کسب و کارها و فروشگاههای مجازی و اینترنتی، میتوانند لوگو برند خودشان را بر روی درگاه پرداخت واسط به نمایش بگذارند. این ویژگی اولاً در وهلهی اول موجب شکلگیری یک شمایل حرفهای و قابل اعتماد برای هر برندی خواهد شد و در نهایت موجب ایجاد یک کمپین تبلیغاتی موثر برای برندها نیز خواهد شد.
کیف پول الکترونیکی: از دیگر ویژگیهای بسیار کاربردی در پنل درگاه واسط میتوان به کیف پول الکترونیکی نیز اشاره کرد. این سرویس، فرآیند پرداخت را برای کاربران سهل و سریع مینماید و تجربهی کاربری بسیار مطلوبی را در انجام تراکنشها برای آنها فراهم میآورد. این تجربهی کاربری میتواند در نهایت به جذب مشتریان بیشتری بهسمت برندها ختم شود.
لینک پرداخت یا درگاه بدون سایت
بهطور کلی درگاه پرداخت دارای انواع مختلفی است که بسته به نیاز و خواستهی پذیرنده، میتواند مورد استفاده قرار گیرد. برای نمونه لینک پرداخت رایانپی به عنوان یک درگاه واسط معتبر که به عنوان درگاه پرداخت بدون سایت نیز شناخته میشود، مناسب متقاضیانی است که کسب و کارشان دارای به وبسایت فروشگاهی نیست. در حقیقت پرداختیارها با ارائهی لینک پرداخت، به کسب و کارهای فعال در فضاهایی به غیر از وبسایتهای سفارشی و فروشگاهی نیز، این امکان را میدهند که آنها نیز برای انجام تراکنشهای خود از درگاه اینترنتی بهره ببرند.
تفاوت درگاه پرداخت غیر مستقیم و مستقیم
با مطالعه و تحقیق متوجه خواهید شد که دو نوع درگاه پرداخت در ایران معرفی و نام گذاری شده است، درگاه پرداخت مستقیم و درگاه پرداخت واسط!
در عملکرد فرایند پرداخت و تراکنشها تفاوت چندانی بین درگاه مستقیم و درگاه واسط وجود ندارد، زیرا به هر روشی درگاه پرداخت را ایجاد نمایید در انتها باید توسط یکی از شرکتهای PSP تحت نظارت شاپرک تراکنش انجام شود که این شرکتها بصورت انحصاری از بانک مرکزی مجوز ارائه خدمات پرداخت اینترنتی را دارا هستند.
مهم ترین تفاوت درگاه واسط و مستقیم در نمایش نام پذیرنده در صفحه درگاه پرداخت می باشد. وقتی شما خدمات درگاه واسط دریافت میکنید، نام پذیرنده در صفحه پرداخت به نام شرکت واسط میباشد و به نام برند و سایت شما نمیباشد.