سرمایه گذاری در بازار مالی بورس، یکی از محبوب ترین فعالیت های موجود در ایران بوده و با توجه به آمار به دست توسط کارشناسان ما، روزانه صد ها نفر جهت دریافت کد بورسی خود با مجموعه وکیل کمک تماس می گیرند.
بزرگ ترین چالش افراد، زمان بر بودن، فرآیند حضوری اخذ این کد بوده و عموم مردم از نحوه دریافت کد بورسی به صورت غیر حضوری هیچ اطلاعی ندارند؛ به همین دلیل ما در این این مقاله، به توضیح کامل شرایط دریافت کد بورسی پرداخته ایم.
در صورتی که شرایط دریافت این کد را به صورت الکترونیکی نداشته، و ناگزیر به تحمل صف های طولانی دفاتر پیشخوان دولت می باشید، در جهت مرتفع شدن این موضوع، بهتر است با مجموعه ما تماس بگیرید، تا کارشناس بازار سرمایه گذاری وکیل کمک، اقدام به گرفتن آنلاین کد بورسی شما نمایند.
نحوه دریافت کد بورسی
قدم اول : ثبت نام در سامانه سجام
برای ثبت نام در سامانه سجام می توانید از ۳ روش زیر استفاده نمایید؛
۱_ مراجعه به سامانه سجام به آدرس، sejam.ir
۲_ اپلیکیشن سیگنال
۳_ مراجعه حضوری به دفاتر پیشخوان
۴_ تماس با کارشناسان مجموعه وکیل کمک
می توانید برای ثبت نام در سامانه سجام با شماره ۹۰۹۹۰۷۲۹۵۸ تماس بگیرید. (با تلفن ثابت و بدون کد و صفر)
البته در این بخش نام نویسی با استفاده از سایت سجام را به صورت گام به گام برای شما شرح خواهیم داد؛
۱_ ابتدا باید وارد وب سایت سجام، به آدرس، sejam.ir شوید.
۲_ با انتخاب گزینه “ثبت نام در سجام” فرایند نام نویسی شما آغاز شده و باید تمامی اطلاعات خواسته شده، در هر مرحله را با دقت تکمیل نمایید.
فراموش نکنید مالک شماره همراهی که در این وب سایت ثبت می کنید، باید خودتان باشید، در غیر این صورت برای تعویض شماره تلفن درج شده، باید هزینه ثبت نام را مجددا بپردازید.
آموزش ثبت نام سجام برای افراد زیر ۱۸ سال
خوشبختانه تمامی افراد از بدو تولد خود به واسطه نماینده قانونی که همان ولی یا قیم فرد محسوب شده، می توانند به سادگی وارد بازار بورس اوراق بهادار شوند.
مراحل ثبت نام این گروه به شرح زیر است؛
۱_ پس از تکمیل فرایند ثبت نام، از تمامی صفحات شناسنامه و کارت ملی پدر و مدارک خود فرزند، یک کپی تهیه نمایید.
۲_ پدر و یا ولی قانونی، فرزند باید جهت احراز هویت، به همراه تمامی مدارک خواسته شده به دفاتر پیشخوان یا کارگزاری مربوطه مراجعه نمایند.
شماره حساب فرزند، باید به نام خودش باشد اما شماره تلفن همراه، می تواند متعلق به خود والدین باشد.
مرحله نهایی ثبت نام در سامانه سجام
_ پس از اتمام مراحل نام نویسی، فاکتور ثبت نام برای شما نمایش داده می شود.
_ چنانچه تمامی اطلاعات خود را به درستی وارد کرده اید، بعداز ۲۴ ساعت، پیاک حاوی کد سامانه سجام (یک شماره ۱۰ رقمی) برای شما ارسال خواهد شد.
_ در صورتی که اطلاعات خود را به درستی ثبت نکرده باشید، این موضوع به شما اطلاع داده شده و پس از آن باید نسبت به ویرایش اطلاعات خود کوشا باشید.
قدم دوم : احراز هویت در سامانه سجام
احراز هویت این سامانه هم به صورت حضوری و هم غیر حضوی امکان پذیر می باشد. البته برای احراز هویت افراد زیر ۱۸ سال باید با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت این موضوع را پیگیری نمایید.
بری انجام این فرایند به مدارک زیر نیاز دارد؛
_ کارت ملی هوشمند و یا رسید ثبت نام آن
_ معتبر بودن مدارک فرد متقاضی
_ انجام فرایند ثبت نام و دریافت شماره ۱۰ رقمی سجام
_ رعایت پوشش اسلامی
احراز هویت الکترونیکی سجام، تنها یک بار انجام خواهد گرفت و در صورتی که قصد دارید این فرایند را به صورت آنلان پیگیری نمایید می توانید مطلب، احراز هویت غیر حضوری سجام را مطالعه، و یا با مجموعه وکیل کمک تماس گرفته تا کارشناس مربوطه اطلاعات و راهنمایی های لازم را در این خصوص در اختیار شما قرار داده، تا بتوانید به صورت کاملا رایگان و بدون پرداخت هیچ هزینه ای، این امور را پیگیری نمایید.
قدم سوم : ثبت نام در کارگزاری
تمامی فعالان بازار بورس سرمایه گذاری، برای فعالیت نیاز به یک واسطه دارند، به همین دلیل ثبت نام در کارگزاری های معرفی شده توسط سازمان بورس به یک اجبار برای تمامی متقاضیان فعالی در این بازار تبدیل شده است. البته پس از نام نویسی، کارگزاری فوق، تمامی اطلاعات ثبت شده را به سازمان بورس ارسال کرده تا تاییدیه کد بورسی شما صادر شود.
قدم سوم : دریافت کد بورس کالا برای خرید خودرو
برای دریافت کد بورس کالا جهت خرید خودرو از بورس کالا، باید وارد سامانه ایبیگو شده و با انتخاب کارگزاری مورد نظرتان از میان کارگزای های فعال، و طی کردن مراحل زیر، معرفی نامه افتتاح حساب وکالتی و کد بورسی خود را دریافت و و اقدام به خرید خودرو مورد نظر خود نمایید.
۱_ پس از انتخاب کارگزاری مورد نظر، بر روی گزینه “اخذ کد آنلاین در بورس کالا” کلیک کنید.
۲_ کد ملی و شماره همراهی که در سامانه سجام ثبت کرده اید را در فیلد های مربوطه وارد نمایید.
۳_ در این قسمت باید اطلاعات فردی خود را درج نمایید.
۴_ اطلاع مربوط به محل سکوت خود را تکمیل نمایید.
۵_ هنگام تکمیل اطلاعات شغلی، توجه داشته باشید که در بخش نوع فعالیت باید “خریدار خودرو” را انتخاب نمایید.
۶_ اطلاعات مالی خواسته شده را در فیلدهای مربوطه وارد نمایید.
۷_ فراموش نکنید در این بخش می توانید، معرفی نامه حساب وکالتی خود را دریافت نمایید.
۸_ تصویر امضای خود را به همراه مدارک دیگر آپلود نمایید.
۹_ تیک مربوط به “کد بازار فیزیکی بورس کالا” و “تایید و تعهد به صحت اطلاعات” را فعال نمایید.
هنگام ثبت درخواست کد بورسی بازار فیزیکی بورس کالا برای خرید خودرو، از ثبت درخواست برای کد بازارهای مالی بورس کالا خودداری کنید.
۱۰_ در صورت موفقیت آمیز بودن فرآیند ثبت درخواست دریافت کد بورسی بازار فیزیکی بورس کالا، پیامکی از طرف کارگزاری مورد نظرتان برای شما ارسال میشود.
مدارک مورد نیاز برای ثبت نام و دریافت کد بورسی
اشخاص حقیقی جهت اخذ کد بورسی خود باید مدارک زیر را ارئه دهند؛
_ اصل و تصویر از صفحه اول شناسنامه و بخش توضییحات
_ اصل و تصویر از کارت ملی (پشت و رو)
_ شماره حساب بانکی به همراه شبا
_ تکمیل فرم مشخصات (فرم مخصوص مشتریان حقیقی)
_ آخرین مدرک تحصیلی (افراد جهت دسترسی به معاملات انلاین باید دو شرط، حداقل داشتن مدرک دیپلم و ۱۸ سال سن را دارا باشند)
نکته : چنانچه شما مدرک تحصیلی نداشته باشید، باید برای انجام معاملات خود به صورت حضوری و آفلاین به دفاتر کارگزاری مراجعه نمایند.
نکته : تمامی افراد می توانند کد معاملات (فرابورس) را دریافت نمایند.
نکته : ارائه مدرک دیپلم تنها برای اشخاصی ضروری است که قصد انجام معاملات آنلاین را دارند.
اشخاص حقوقی جهت دریافت کد بورسی خود باید مدارک زیر را اماده سازند؛
_ تصویر روزنامه رسمی آگهی تاسیس
_ تصویر روزنامه رسمی
_ آگهی کلیه تغییرات
_ تصویر اساسنامه
_ کپی شناسنامه و کارت ملی اعضای هیئت مدیره
_ تکمیل فرم تعهد نامه
_ تکمیل فرم مشخصات مشتریان حقوقی
نکته : تکمیل فرم سامانه سجام الزامی بوده، زیرا اطلاعات شما به عنوان سهامدار باید در بانک اطلاعاتی کشور ثبت شود.
در صورت فراموش کد بورسی خود می توانید، مطلب، بازیابی کد بورسی را مطالعه نمایید.
کد بورسی چیست ؟
هنگامی که شما تصمیم به شروع فعالیت در بازار سرمایه گذاری بورس می گیرید، باید پیش از هر اقدامی، کد بورسی مخصوص به خود را دریافت نمایید.
برای درک بهتر این موضوع، تصور را بر این بگیرید که هر یک از ما دارای یک کد ملی مشخص و اختصاصی هستیم، و با ارائه این شماره ۱۰ رقمی، می توانیم فعالیت های گوناگونی مانند؛ باز کردن حساب بانکی، ثبت نام در سامانه ثنا، دریافت نوبت دفاتر خدمات قضایی الکترونیک و امور این چنینی را پیگیری نماییم، البته شرح چگونگی کد ملی و کاربردهای آن به اندازه ای گسترده می باشد، که در حوصله این بحث نیست.
با این توصیف به اهمیت دریافت کد بورسی، پی خواهیم برد، در نتیجه بدون تعریف کد بورسی در نهادهای سرمایه گذاری، نمی توان اقدام به سرمایه گذاری مستقیم و خرید و فروش اوراق بهادار نمود.
کاربرد کد بورسی
شاید مهم ترین و تنها دلیل دریافت و استفاده از کد بورسی، عضویت در بازار سرمایه گذاری باشد. در اصل شما با ارائه این شماره به کارگزاری، به عنوان یک عضو فعال در دنیای بازی اعداد (سرمایه گذاری) شناخته خواهید شد.
در واقع کد بورسی، نام علم دارایی شما بوده و هچ شخص دیگری با آن اسم در این بازار وجود نخواهد داشت.
هر شخصی می تواند چند کد بورسی دریافت نماید ؟
همان طور که مطالعه کردید، واضح است که امکان دریافت چند کد بورسی وجود ندارد. فراموش نکنید این شماره، کد شناسایی شما در بازار بورس می باشد؛ یعنی سازمان بورس، شما را با این کد می شناسد.
در صورتی که شما در چندین کارگزاری مختلف مشغول فعالیت هستید، باز هم فقط با یک کد بورسی در تمامی مراکز شناخته شده اید.
سخن نهایی
تمامی آن چه که در این مطلب مطالعه کردید، در خصوص نحوه دریافت کد بورسی و شرایط اخذ آن بوده است. همان طور که پیش تر به شرح دقیق آن پرداختیم، کد بورسی درست مانند کد ملی، معرف شما در دنیا سرمایه گذاری بوده و بدون داشتن آن به هیچ عنوان حق اجازه ورود به این بازار را نخواهید داشت.
مجموعه ما با در نظر گرفتن شرایط کندی اینترنت، بستری را فراهم کره تا شما به سادگی بتوانید تنها با یک تماس، کد بورسی خود را دریافت نمایید، برای پیگیری این موضوع می توانید با وکیل کمک تماس گرفته تا کارشناسان بازار بورس ما، راهنمایی لازم را در اختیار شما قرار دهند.
مطالب مرتبط :