حالا که گوگل استادیا از دست رفته، به نظر میرسد دوباره سونی توجه خود را به سوی بازی ابری معطوف کرده. با وجود اینکه این شرکت اخیراً تعدیلهایی هم داشته اما در حوزه فناوری بازی ابری هم به تازگی ۲۲ نفر را جذب کرده. با پلی پاد تی وی همراه باشید تا ببینیم جریان از چه قرار است.
عناوین آگهیهای استخدامی سونی
سونی به تازگی آگهیهایی منتشر کرده که یکی از این عناوین شغلی بدین شرح است: “ایجاد چشماندازی استراتژیک برای استریم بازی ابری در پلیاستیشن”. همچنین در آگهی شغلی دیگری منتشر شده، آمده: “آیا شما در فضای محصول استریم بازی ابری نوآور و خلاق هستید؟ پس، شما احتمالاً موافقید که بازی ابری بخش اصلی صنعت گیم خواهد شد.”
همهاش همین نیست! سونی در حال استخدام پنج مهندس، سه برنامهنویس نرمافزار، دو مدیر پروژه فنی، حداقل یک نویسنده تخصصی، چهار مهندس قابلیت کارکرد سیستم (و یک مدیر)، یک مهندس devops، یک مهندس شبکه، یک تحلیلگر هوش کسب و کاری ارشد، یک معمار امنیت، یک برنامهریز ظرفیت شبکه است که بنابر آگهی، بیشتر این مشاغل به گروه فناوری آینده (Future Technology Group) سونی گزارش خواهند داد.
گروه فناوری آینده سونی همچنین گفته که در حال انجام تحقیق و توسعه روی هدستهای واقعیت مجازی، کنترلرهای گیمینگ و حتی فیچرهای نرمافزاری مثل “GT Sophy” هوش مصنوعی در Gran Turismo است. مشخصاً این مشاغل به سرویسی برمیگردد که قبلاً PlayStation Now نامیده میشد.
بسیاری از این فرصتهای شغلی برای Aliso Viejo در کالیفرنیاست که پیشتر محل Gaikai، شرکت پیشروی بازی ابری بود که سونی حدود ده سال پیش آن را خرید. به نظر میرسد که “Future Technology Group” نام جدیدی برای این تیم باشد که قبلاً زیرساخت و مهندسی بازی ابری (Cloud Gaming Engineering and Infrastructure) بود. برخی از این نقشهای شبکهسازی در استرالیا هستند که نشان میدهد که سونی احتمالاً در این کشور هم بازی ابری ارائه خواهد کرد.
آغاز همکاری سونی با آمازون
آگهیها همچنین نشان میدهد که سونی روی یک زیرساخت ابری هیبریدی جدیدی با Kubernetes و Amazon AWS کار میکند و نه لزوماً Microsoft Azure. درج ابر آمازون در آگهیها به جای ابر مایکروسافت هم به خودی خود کنجکاوی برانگیز است. آیا سونی در سال 2019 اعلام عمومی نکرد که از تکنولوژی مایکروسافت استفاده خواهد کرد؟ هرچند که در سال 2021 مدیر عامل سونی، جیم رایان گفت که دو شرکت در مرحله “تبادل نظر” هستند.
علاوه بر آن، سونی این روزها بیشتر رقیب مایکروسافت به نظر میرسد تا شریک کاریاش. صرف نظر از دشمنی عمومی بر سر معامله اکتیویژن بلیزارد، مقامات بازار و رقابت انگلیس معتقدند که بازی ابری ایکس باکس سه تا هفت برابر سهم بیشتری از بازار بازی ابری سونی را تا سال گذشته در بر داشته. اخیراً مایکروسافت اعلام کرده که در پی راهاندازی Game Pass پی سی غیر ابری در 40 کشور جدید، بازیهای PC را هم اضافه خواهد کرد.
نسل جدید کلاود گیمینگ سونی در راه است؟
هرچند با وجود اینکه سونی هنوز در حال استخدام افرادی است که چشمانداز بازی ابریاش را تعیین کنند و زیرساخت آن را ایجاد کنند، احتمالاً به این زودیها سرویس بازی ابری نسل آینده خود را راهاندازی نخواهد کرد. با این حال به وضوح پیداست که کلاود گیمینگ اولویت سونی است. نه تنها به دلیل استخدامهایی که در Future Technology Group در جریان است بلکه به دلیل اینکه سونی به شدت درصدد آن است که حق امتیازهایی از تکنولوژی بازی ابری را از آن خود کند.
نظر شما چیست؟ آیا سونی برگ برندهای ارائه خواهد کرد و بر رقیبش مایکروسافت برتری پیدا میکند؟
منبع: