وقتی از مردم میپرسیم که چرا کسب و کار شخصی خودتان را راه اندازی نمیکنید؟ در پاسخ به ما میگویند که برای راه اندازی کسب و کار خیلی دیر شده است؛ چون رقبای زیادی وارد بازار شدهاند و در شرایط فعلی کسب و کارهای نوپا نمیتوانند سود چندانی کسب کنند. یکی از موانع ذهنی بسیاری از افراد که میخواهند کسب و کار شخصی خود را راه اندازی کنند، همین رقابت با رقبا است. کتاب استراتژی اقیانوس آبی آمده است که این ذهنیت را در هم بشکند و روشی جدید برای راهاندازی کسب و کارهای جدید، بیرقیب و پرسود به ما ارائه دهد. در این مقاله این کتاب را به صورت مختصر و مفید بررسی خواهیم کرد.
ویژگی های اقیانوس آبی
- خلق فضای بازار بی رقابت
- بی معنا ساختن رقابت
- خلق تقاضای جدید
- شکستن بده بستان بین ارزش و هزینه
- فرصت زیاد برای رشد بسیار سودآور
ویژگی های اقیانوس سرخ (قرمز)
- رقابت در فضای بازار موجود
- پیروزی در رقابت
- به کارگیری تقاضای موجود
- بده بستان بین ارزش و هزینه
- وقتی فضای بازار شلوغ می شود سودآوری و رشد کاهش می یابد.
مهمترین درسها و آموزههای کتاب استراتژی اقیانوس آبی
کتاب استراتژی اقیانوس آبی در پی آن است که ذهن مدیران و صاحبان کسب و کار را از تمرکز بر مفهوم پیروزی در رقابت دور کند. همچنین تلاش میکند به آنها نشان دهد که بدون رقابت هم میتوان به اهداف و خواستههایی که داریم برسیم. کافی است یک بازار منحصر به فرد برای خودمان خلق کنیم؛ بازاری که نیاز به رقابت خونین در اقیانوس سرخ نداشته باشد. درست است که خلق اقیانوس آبی نیاز به خلاقیت و ایده پردازی حرفهای دارد ولی اگر کسی بتواند چنین اقیانوسی را شکل دهد و تقاضای لازم برای آن را خلق کند، بدون شک میتواند این اقیانوس را به ماشین تولید ثروت تبدیل کند.
کامل ترین خلاصه کتاب استراتژی اقیانوس آبی را از لینک زیر مطالعه کنید: