مت بوتی (Matt Booty)، رئیس استودیوهای ایکس باکس اخیراً طی یک مصاحبه با رسانه The Hollywood Reporter اینطور استدلال کرده که بازار واقعیت مجازی و واقعیت افزوده کوچکتر از آن است که مایکروسافت واردش شود: «من فکر میکنم برای ما حداقل به این شکل است که مدتی صبر کنیم تا مخاطبینی برای آن وجود داشته باشند. ما بسیار خوششانس هستیم که این آیپیهای بزرگ را در اختیار داریم که تبدیل به فرنچایزهایی با جامعه گیمرهای بزرگ شدهاند».
بوتی اینطور ادامه میدهد که چطور وجود کاربران، در تصمیمگیریها تاثیرگذار است: «ما ۱۰ بازی داریم که هر کدام، مجموعاً به بیش از ۱۰ میلیون بازیکن رسیدهاند؛ این یک دستاورد بسیار بزرگ است اما از طرفی این گونهای از مقیاس است که برای مشخص کردن موفقیت یک بازی باید آن را ببینیم. چنین چیزی در خصوص واقعیت مجازی و افزوده چندان محقق نشده است».
در حالی ما شاهد این اظهارات از سمت مایکروسافت هستیم که رئیس شرکت سونی، در ماه مارس ادعا کرد احتمالاً پلی استیشن VR 2، در آینده تعداد فروش پلی استیشن VR را پشت سر بگذارد. پلی استیشن VR اورجینال تا انتهای سال مالی ۲۰۱۹، به دست ۵ میلیون بازیکن مختلف رسید. همچنین طبق آمار رسمی، سونی در شش هفته اول عرضه موفق به فروش ۶۰۰ هزار دستگاه پلی استیشن VR 2 شد.
ایکس باکس بازمانده بزرگ واقعیت مجازی خواهد بود؟
بر هیچکس پوشیده نیست که متا (فیسبوک سابق) هم عملکرد خوبی در این زمینه داشته است. هدستهای واقعیت مجازی کوئست این شرکت تاکنون ۲۰ میلیون واحد فروش رفتهاند که موفقیت قابل توجهی است. متا هنوز هم سرمایهگذاری زیادی در این صنعت دارد و تنها چند هفته از معرفی متا کوئست ۳ میگذرد.
اپل نیز سرانجام پس از سالها گمانهزنی، مدتی پیش در رویداد WWDC از اولین هدست واقعیت آمیخته خود تحت نام ویژن پرو رونمایی کرد. بنابراین در این بازه از تاریخ بسیاری از شرکتهای بزرگ، تمرکز خود را روی VR و AR منعطف کردهاند. برخلاف این موضوع، مایکروسافت هیچ علاقهای به این حوزه ندارد.
فیل اسپنسر، رئیس بخش گیمینگ مایکروسافت قبلاً هم اعلام کرده بود که باور دارد کاربران ایکس باکس به دنبال VR نیستند و ما با پلتفرمی ایزوله مواجه هستیم. او بعداً دیدگاه خود را اصلاح کرد و گفت به پتانسیلهای VR باور دارد اما به هر حال مایکروسافت روی آن تمرکز نخواهد کرد.
منبع: پلی پاد تی وی