برای موفقیت در حوزهی دیجیتال مارکتینگ باید وبسایت خود را با الگوریتمهای موتور جستجوی گوگل هماهنگ کنید. با این کار میتوانید در جستجوهای مرتبط بهتر دیده شوید و ترافیک وبسایت خود را افزایش دهید.
به یاد داشته باشید که سئوی وبسایت تأثیر زیادی بر موفقیت شما دارد. در ادامه با پلتفرم بازاریابی دیجیتال بومران همراه باشید.
آشنایی با الگوریتم گوگل
منظور از الگوریتم گوگل سیستم پیچیدهای است که موتور جستجوی گوگل برای ارائهی مرتبطترین نتایج با عبارت جستجو از آن استفاده میکند.
تغییرات انجامشده بر روی الگوریتم گوگل در سالهای ابتدایی بسیارکم بوده است.
اما بهمرورزمان، در سالهای اخیر این تغییرات بیشتر شده است. بسیاری از این بهروزرسانیها آنقدر جزئی بوده که کمتر موردتوجه قرارگرفته است.
بههرحال به مناسبتهای مختلف، موتور جستجو در الگوریتمهای اصلی خود تغییراتی را اعمال میکند. این تغییرات بر روی اولویتبندی صفحهی نتایج تأثیرگذار است.
گوگل در سال جاری تغییرات جدیدی را بر روی الگوریتم خود اعمال کرده است.
این تغییرات عبارتند از:
- 4 می 2020 : core Update
- 22 ژانویه 2020 : Featured Snippet Deduplication
- 13 ژانویه 2020 : core update
در سایت فریلنسری دورکار بومران میتوانید پروژه های خود را به افراد دورکار بسپارید.
اپدیت هسته مرکزی:
در سال 2020 دو بهروزرسانی تحت عنوان core update انجامشده است. یکی در 13 ژانویه و دیگری در 4 می.
این نوع به روز رسانی به معنی ایجاد تغییرات عمده در الگوریتم گوگل است. این تغییر بسیاری از وبسایتها را تحت تأثیر قرار میدهد. از همین رو بهروزرسانی هسته (Core Update) نامیده میشود.
هدف از بهروزرسانی گسترده هسته (Core Update)، تغییر در اولویتبندی مطالب در صفحهی نتایج است.
همانطور که میدانید اولویتبندی با توجه به میزان مرتبط بودن محتوای تولیدشده با عبارت جستجو انجام میشود. هرچه محتوایی که تولید میکنید مرتبطتر باشد، صفحهی شما در اولویت بالاتری نمایش داده میشود.
بنابراین این بهروزرسانی بر نحوهی تشخیص مرتبط بودن مطالب اثر میگذارد.با همهگیری ویروس کووید 19 رفتار جستجویی کاربران تغییر کرده است.
بر اساس اعلام گوگل تاکنون حجم جستجوی هیچ مطلبی بهاندازهی جستجوهای انجامشده در مورد ویروس کرونا نبوده است.
از طرفی با همهگیری این ویروس جستجوها در مورد برخی از مطالب مانند جستجوها درزمینه توریسم و جهانگردی کمتر شده است..برای کسب اطلاعات بیشتر لیست خدمات دیجیتال مارکتینگ بومران را مشاهده و با ما تماس حاصل فرمایید.
تاثیر به روزرسانی بر ترافیک سایت
برای پاسخ به این سؤال باید Ranking وبسایت خود را پس از اعمال این تغییرات موردبررسی قرار دهید.
اگر تاکنون این کار را انجام ندادهاید میتوانید با استفاده از امکان رایگان بر روی Ubersuggest برای 25 کلمه کلیدی موردنظرتان Ranking خود را موردبررسی قرار دهید.
همچنین میتوانید به حساب کاربری خود در Google Analytics مراجعه کنید و تغییرات مربوط به ترافیک وبسایت خود را موردبررسی قرار دهید.
شما میتوانید با بهکارگیری روشهایی از افت Ranking و ترافیک وبسایت خود پس از اعمال این تغییرات جلوگیری کنید.
در ادامه به تعدادی از این راهکارها برای سئوی وبسایت اشاره میکنیم:
بهروزرسانی مداوم محتوا
این نکته یکی از اصول اولیه حضور در حوزهی دیجیتال مارکتینگ است. معمولاً تولیدکنندگان محتوا بیشترین انرژی خود را برای تولید یک محتوای باکیفیت صرف میکنند. اما باید توجه داشته باشید که محتوایی که قبلاً توسط شما بر روی وبسایتتان قرارگرفته نیز باید مرتباً مورد بازبینی قرار گیرد. ممکن است لازم باشد عکسها یا نکاتی را با توجه به تغییرات به وجود آمده به مقاله خود اضافه کنید. گاهی بعضی از مطالب اعتبار و درستی خود را ازدستدادهاند.این مطالب باید از مقالات قبلی شما حذف شوند یا در مورد آنها توضیح مناسبی داده شود.
با گذر زمان و افزایش حجم محتوای تولیدی، لازم است از افراد دیگری برای بهروزرسانی محتوای قبلی خود کمک بگیرید. اعضای این تیم موظفاند مرتباً محتوای گذشته شما را بازبینی و اصلاح کنند.
نتایج بهدستآمده برای 641 وبسایت که محتوای خود را بهصورت دورهای بهروزرسانی میکنند، نشان داده است که:
تنها 5.92% از این وبسایتها با تغییر الگوریتم گوگل دچار کاهش ترافیک شدهاند.
پر بار کردن محتواهای کمحجم
بررسیهای انجامشده بر روی وبسایتهای با محتوای کمحجم (صفحاتی با تعداد کلمات کم) نشان داده است که:
پس از اعمال تغییرات بر روی این الگوریتم ترافیک این وبسایتها سئوی وب سایت آنها بهشدت تحت تأثیر قرار میگیرد.
نتایج بررسی 400 وبسایت با محتوای کمحجم نشان میدهد که: تغییر الگوریتم بر اکثر این وبسایتها تأثیر منفی داشته است. .
البته توجه داشته باشید که در بعضی از موضوعات محتوا باید کوتاه باشد. در این موارد افزایش حجم محتوا به شما کمکی نمیکند. برای مثال اگر قصد دارید روش بستن کروات را به مخاطبان خود آموزش دهید، طبیعی است که بیشتر از عکس و فیلم استفاده کنید. محتوای طولانی در این خصوص کمکی به شما نمیکند.
3- رفع خطاهای سئوی
وبسایتهایی که خطاهای سئوی بیشتری دارند، از تغییر الگوریتم گوگل بیشتر تحت تأثیر قرار میگیرند.
بخشی از توضیحات متای همهی وبسایتها کپی است. اما اگر این بخش بیش از 20 درصد وبسایت شما را دربرگیرد، بهعنوان خطا محسوب میشود. اگر در دستهبندی صفحات و یا صفحهبندی با خطای کپی مواجه شدید، نیازی به رفع آن نیست. اما در سایر موارد باید برای رفع خطاها تلاش کنید.
معمولاً ترافیک وبسایتهایی که دچار خطای کپی متا تگ و عنوان هستند، بسیارکم است.اما تعدادی از این وبسایتها هستند که از این قاعده پیروی نمیکنند. از میان 363 سایت با خطای متا تگ که ماهیانه حداقل 1000 بازدید داشتهاند، تنها 89 وبسایت پس از تغییرات اعمالی توسط گوگل افزایش 10 درصدی ترافیک داشتهاند.