برای کمک به شما لیستی از استراتژیها و تاکتیکهای بازاریابی رستوران و فستوفود را گردآوری کردهایم. این ایدهها کل طیف فعالیتهای تبلیغاتی را شامل میشود، از راهاندازی آنلاین گرفته تا استفاده از جستجو و رسانههای اجتماعی، تا اجرای استراتژیهای آفلاین. پس با ما همراه باشید تا از استراتژی افزایش فروش رستوران مطلع شوید.
1- از بازاریابی ایمیلی بهره بگیرید
ایمیل مارکتینگ در بازاریابی رستورانتقریباً تمام مقالات مربوط به بازاریابی رستوران ارسال «خبرنامه ایمیل» را به عنوان راهی برای جذب مشتری بیشتر پیشنهاد میکنند. اما از آنجا که تقریباً هر شرکتی از بازاریابی ایمیل استفاده میکند، فقط ارسال یک ایمیل کلی آن هم ماهی یک بار معمولاً تأثیری نخواهد داشت. بخاطر داشته باشید که برای جلب توجه در صندوق ورودی ایمیل افراد تقریباً با بزرگترین مارکهای جهان رقابت میکنید. ایمیل یک کانال بازاریابی عالی است. باید بدانید برای کسی که در 3 ماه گذشته فقط یک بار با شما شام خورده است در مقایسه با شخصی که هفته ای یک بار آمده است، چه مطلبی ارسال کنید؟
براساس تعداد دفعات سفارش (سالی یک بار / تعطیلات و غیره) و مناسبتها (ناهار شرکتها/ مهمانیهای تولد / و غیره) لیستهای تقسیم شده ایمیل ایجاد کنید. به هر گروه یک پیام سفارشی همراه با نکات خاص مربوط به رویداد رایگان برای آنها ارسال کنید. همچنین مطمئن شوید که ایمیلها را به درستی زمانبندی کردهاید (سه تا شش ماه قبل از جشن سال نو، یک ماه قبل از جشن تولد بعدی و…).
ارسال ایمیلهای یادآوری تولد را فراموش نکنید. روز تولد مهمترین روز برای بیشتر افراد در سال است. رستورانها بر سر این موضوع رقابت میکنند زیرا معمولاً تعداد مهمانها و هزینه کلی آن زیاد است.
گام اول برای این کار ثبت روز تولد مهمانان شماست. میتوانید از آنها تلفنی سوال کنید یا نظرسنجی انجام دهید. وادار کردن مشتری به پر کردن فرمها به صورت حضوری و یا به صورت آنلاین نیز روش دیگر است.
2- یک وبسایت عالی راهاندازی کنید
داشتن یک وبسایت برای تجارت رستورانتان معادل داشتن یک فروشگاه مواد غذایی در هر قسمت از جهان است. اگر میخواهید رستوران شما بزرگ شود، باید وبسایتی حرفهای راه بیندازید. اینگونه مشتریانتان به راحتی به شما دسترسی خواهند داشت. همچنین سعی کنید گزینه رزرو آنلاین را به سایتتان اضافه کنید. در نظر بگیرید که گرچه راهاندازی وبسایت کار زیادی میطلبد اما باور کنید پاداش آن در مقایسه با کاری که انجام میدهید، هیچ است.
3- حساب Google my Business ایجاد کنید
ثبت موقعیت رستوران روی نقشه گوگلیک حساب Google my Business برای خودتان راه بیندازید و سپس موقعیت مکانی، برخی از تصاویر، لینک وبسایت، شماره تماس و سایر اطلاعات کسبوکار خود را در نقشه گوگل (Google Maps) ثبت کنید. با این کار، وقتی افراد در حال جستجوی محصول یا خدمتی در منطقه اطراف خود هستند، کسبوکار شما را پیدا میکنند، با شما تماس گرفته و یا وارد وبسایت شما می شوند.
4- سئو محلی را در اولویت قرار دهید
بهینهسازی موتور جستجوی محلی، بهینهسازی وبسایت رستوران محلی شما برای رتبهبندی بالا در صفحات Google براساس کلمات کلیدی است که کاربران محلی در مورد شهر یا منطقه شما جستجو میکنند (مانند «بهترین پیتزا فروشی مشهد»). بهمنظور بهینهسازی وبسایت خود برای سئو محلی، با استفاده از ابزارهای رایگان مانند Google Keywords Planner یا Keywordtool.io، کلمات کلیدی مورد نظر مخاطبان خود را جستجو کنید. سپس، توسعه وبسایت خود را بر رتبهبندی این اصطلاحات متمرکز کنید.
انجام سئو محلی ساده نیست، اما میتواند پاداشهای بزرگی داشته باشد. با توجه به اینکه 75درصد از کاربران هرگز از صفحه اول نتایج جستجو عبور نمیکنند، قرار گرفتن در فهرست اول در صفحات نتایج جستجوی محلی میتواند تأثیر بسزایی در بازدید و درآمد شما داشته باشد.