با وجود شکست پروژه استادیا، گوگل دوباره با پروژهای جدید در حوزه بازی خبرساز شده است. این شرکت قرار است به کمک YouTube یک سرویس بازی آنلاین تحت عنوان Playables راهاندازی کند. با پلی پاد تی وی همراه باشید تا جزئیات این خبر را بررسی کنیم.
تست قابلیت جدید یوتیوب توسط کارمندان Google!
یوتیوب اخیراً در حال راهاندازی سرویس گیمینگ جدیدی با عنوان “Playables” است. به گزارش والاستریت ژورنال، Playables به عنوان قابلیت جدیدی برای یوتیوب توسعه داده شده که کاربران در آن میتوانند بازیهای تعاملی را روی این پلتفرم ویدئویی اجرا کنند. گوگل با توضیح این قابلیت جدید در ایمیلی به کارمندانش، از آنان خواسته Playables را تست کنند. در این قابلیت جدید کاربران میتوانند بهجای محتوای ویدئویی، بازیها را از طریق اپلیکیشن iOS و اندروید یوتیوب در گوشیهای هوشمند یا از طریق مرورگر وب در کامپیوتر اجرا کنند.
آیا Playables یک سرویس بازی ابری است؟
Playables برخلاف استادیا، به جای عناوین کنسولی روی بازیهای ساده تمرکز کرده. یکی از بازیهای موجود در آنStack Bounce، یک بازی آرکید است که بازیکنان با یک توپ باید یکسری آجر را فروبریزند. پس، بازیهای این سرویس ساده هستند و امکان اشتراکگذاری آنها با دیگران راحت است. همچنین، همانطور که از توصیفش پیداست، این سرویس تا حدی شبیه به آتاری است. اما بدون دیدن اسکرینشاتهایی از آن، نمیتوان با قاطعیت چنین ادعایی کرد و هنوز مشخص نیست که این سرویس گیمینگ، سرویس بازی ابری است یا خیر.
سخنگوی یوتیوب، Alex McQuiston، هم وجود چنین قابلیتی را تأیید کرده اما جزئیاتی از آن اعلام نکرده و گفته:
مدتهاست که تمرکز یوتیوب روی بازی بوده. ما همیشه در حال آزمودن قابلیتهای جدید هستیم اما در حال حاضر چیزی برای اعلام رسمی نداریم.
Alex McQuiston
یوتیوب گیمینگ، سرویس بازی قبلی یوتیوب!
قبلتر گوگل در سال 2015 سرویس گیمینگ یوتیوب با عنوان YouTube Gaming را راهاندازی کرد که در سال 2019 آن را بست. اما با وجود این شکستها، بعید نیست گوگل هم مثل شرکتهای بزرگی چون نتفلیکس مجدداً به سمت بازی ابری برود.
هنوز در پارهای از ابهام است که آیا ایده Playables شبیه به ایده ادغام استادیا و یوتیوب است یا خیر!
ادغام گوگل استادیا و یوتیوب، حرکتی به سوی بازی ابری!
ادغام استادیا با یوتیوب در راستای حرکت به سوی بازی ابری بود و در نهایت به قابلیتهایی مثل Crowd Play منجر شد که هدفش این بود که بینندگان یوتیوبی که بازیها را تماشا میکردند، بدون هیچ وقفهای بتوانند خودشان هم بازیهای استادیا را تجربه کنند. ایده Playables هم خیلی شبیه به ایده ادغام YouTube با سرویس بازی ابری گوگل استادیا به نظر میرسد.
درآمدزایی Playables به چه صورت خواهد بود؟
حالا با وجود اینکه گوگل، استادیا را فروخته، واضح نیست که یوتیوب برای درآمدزایی Playables چه برنامهای دارد. اما واضح است برای پلتفرمی مثل یوتیوب که جلب توجه بخش اصلی موفقیتش را تشکیل میدهد، بازیهای تعاملی تا چه حد میتوانند برایش پرمنفعت باشند.
تعطیلی گوگل استادیا راه را برای Playables باز کرد!
استادیا تنها سه سال فعالیت کرد و گوگل در ژانویه ۲۰۲۳ به طور رسمی این سرویس را بست چرا که استادیا نتوانست سود مورد انتظارش را به ارمغان آورد. وقتی که خبر تعطیلی گوگل استادیا منتشر شد، فیل هریسون، رئیس این پلتفرم، اعلام کرد:
گوگل فرصتهای شفافی برای اعمال این تکنولوژی (استادیا) در دیگر بخشهای شرکت مثل یوتیوب، گوگلپلی و واقعیت افزوده دیده است.
Phil Harrison
پس، Playables میتواند راهی برای تغییر هدف سرمایهگذاری در تکنولوژی بازی ابری باشد. هرچند که بازیهایی که در حال حاضر برای تست در Playables عرضه شدهاند، بسیار سادهتر از بازیهای موجود در پلتفرم استادیا هستند. همچنین، میتوان گفت حتی این بازیها برای مخاطبان YouTube Gaming هم مناسب نیستند، چه برسد به مخاطبان یک پلتفرم بازی ابری شبیه به گوگل استادیا!
Playables دقیقاً چیست؟
Playables بیشتر شبیه به اولین نسخه گیمینگ در Facebook، یعنی FarmVille است، تا این که شبیه به پلتفرم بازی ابری و رقیب پلتفرمهایی مثل Xbox یا Nvidia باشد. اما هنوز کسی نمیداند این سرویس در نهایت به چه چیزی تبدیل میشود. از آنجایی که سابقه گوگل در چنین پروژههایی بسیار پرفراز و نشیب و پرحاشیه بوده، نمیتوان با اطمینان گفت آینده این پروژه چه خواهد شد. اما جالب است ببینیم آیا این بخش از گوگل، این شرکت بزرگ فناور، میتواند در این حوزه به موفقیت برسد یا خیر. زمان همه چیز را مشخص خواهد کرد و صرفاً باید منتظر بمانیم تا اخبار جدیدی از این سرویس به دستمان برسد.
منبع: پلیپاد تیوی