بازاریابی شبکه ای چیست؟
بازاریابی شبکهای یا بازاریابی چند سطحی یکی از انواع بازاریابی بوده که در آن شرکت میتواند محصولات خود را بدون حضور واسطه یا حتی بدون تبلیغات مستقیما به دست مشتری برساند. مشتری نیز درصورت رضایت از خرید قادر است محصولات شرکت را بهمنظور دریافت سود و کسب درآمد به دیگران معرفی کند. درواقع اگر بهدنبال کار نیمه وقتی هستید که برنامه انعطافپذیری داشته باشد، بازاریابی شبکهای یک فرصت مناسب تجاری برای شما محسوب میشود. در ساختار فروش این نوع بازاریابی، افراد بهصورت مستقل محصولاتی که از شرکت اصلی خریداری نمودهاند را به فروش میرسانند. توجه داشته باشید اگر قصد پیوستن به یک شرکت بازاریابی شبکهای را دارید باید فرصتهای مناسب را بهخوبی تشخیص دهید و اطلاعات لازم را در این زمینه کسب کنید. در این مقاله از نتورک نیوز قصد داریم به بازاریابی شبکهای و نحوه کار آن بپردازیم؛ با ما همراه باشید.
بازاریابی شبکه ای چیست؟
در پاسخ بدین پرسش که بازاریابی شبکه ای چیست، باید بگوییم که بازاریابی شبکهای درحقیقت نوعی از روش انجام کسبوکار است که در آن بازاریابان علاوهبر کسب سود فروش خدمات و محصولات خود، به واسطه فروش افرادی که به واسطه آنها وارد کسبوکار شدهاند نیز کمیسیون دریافت میکنند. انجام این کار باعث شکلگیری شبکهای از توزیعکنندگان شده و هر فرد دارای زیرشاخه مربوط به خود است. درواقع این زیرشاخهها از سطوحی از افراد تشکیل شده که برای فردی که در راس شبکه قرار گرفته پاداش را به همراه دارند. برای کسب درآمد در این بازاریابی لازم است که خودتان یا افراد زیرشاخه بتوانید محصولات شرکت را به فروش برسانید.
نحوه کارکرد بازاریابی شبکه ای
برای فعالیت در شرکتها و سازمانهایی که از بازاریابی شبکهای استفاده میکنند، موارد مختلفی وجود دارد که پیش از تصمیمگیری در ارتباط با عضویت در این شبکهها باید آنها را بررسی کنید. در ابتدا باید درک خود را نسبت به عملکرد یک شرکت بازاریابی شبکهای افزایش و میزان موفقیت شغلی آنها را با دقت مورد بررسی قرار دهید. همچنین چگونگی رسیدگی و تلاش آنها برای نمایندگیها را نیز کاملا ارزیابی کنید. همچنین توصیه میکنیم از واقعی بودن شرکتهای بازاریابی شبکهای اطمینان حاصل کنید؛ چراکه بسیاری از شرکتها قصد کلاهبرداری و سواستفاده از شما را دارند. یک شرکت بازاریابی شبکهای ایدهآل محصولات باکیفیتی را در اختیار فروشندگان قرار میدهد تا با فروش آنها سود مناسبی را کسب کنند. علاوهبراین محصولات و خدمات باید بهگونهای قیمتگذاری شوند که علاوهبر سودرسانی برای شرکت، برای مصرفکنندگان نیز مقرونبهصرفه باشد.
در شرکتهای بازاریابی شبکهای فروشندگان بهصورت مستقل کار میکند و توانایی کنترل ساعتهای کاری خود را دارند. همچنین استقلال کاری تیم فروش باعث کاهش هزینههای بازاریابی شرکت شده و شرکت درآمد بیشتری را کسب میکند. توجه داشته باشید بسیاری از شرکتهای نتورک مارکتینگ از استانداردهای لازم برخوردار نبوده و فقط اقدام به فروش بستههای بیکیفیت به فروشندگان تازهکار میکنند. در بسیاری از مواقع نیز فروشندگان دچار ضرر و زیان میشوند؛ بنابراین بسیار اهمیت دارد که در ابتدا سابقه موفق یک شرکت بازاریابی شبکهای را بررسی و اطمینان حاصل کنید که عملکردی مناسب در برابر فروشندگان خود داشته باشد.
انواع بازاریابی شبکه ای
حال که به پاسخ سوال بازاریابی شبکه ای چیست؟ دست یافتید بهتر است بدانید که بازاریابی شبکهای انواع مختلفی داشته و هرکدام جایگاه مخصوص به خود را دارند که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.
بازاریابی مستقیم یا تک سطحی
در بازاریابی مستقیم یا تک سطحی شما به برنامهی همکاری در فروش یک شرکت پیوستهاید و محصولات و خدمات آن را در یک شبکه تک سطحی خواهید فروخت. در این نوع بازاریابی نیازی به ثبتنام دیگر پخشکنندهها یا عضوگیری آنها نخواهید داشت و درواقع فروش مستقیم تنها منبع درآمد شما به شمار میآید. بسیاری از برندهای مشهور در سراسر دنیا از بازاریابی مستقیم یا تک سطحی استفاده میکنند.
بازاریابی دو سطحی
بازاریابی دوسطحی برخلاف بازاریابی تک سطحی به عضوگیری و ثبتنام افراد پخشکننده دیگر نیاز دارد؛ اما توجه داشته باشید که سود و درآمدتان کاملا به آن وابسته نیست و شما هم به واسطه فروش مستقیم خود و هم از طریق فروش مستقیمی که توسط زیرمجموعهها انجام میگیرد، سود دریافت میکنید. به بیان دیگر از فروش زیرشاخههای خود پورسانت تعیینشدهای را کسب خواهید نمود.
بازاریابی چند سطحی
بسیاری از سازمانها و شرکتهای بزرگ از بازاریابی چند سطحی استفاده میکنند تا پخشکنندهها را تشویق کنند که در ازای دریافت پورسانت از فروش زیرمجموعههای جدیدی را جذب کنند. پخشکنندهها و سرشاخهها از فروش مستقیم محصولات به مشتریان نیز درآمد کسب خواهند کرد. بسیاری از شرکتهای بازاریابی شبکهای شناخته شده در ایران از این روش بازاریابی استفاده میکنند. همچنین طیف وسیعی از شرکتهای موجود در حوزه محصولات زیبایی، بهداشتی و سلامتی از بازاریابی چند سطحی کمک میگیرند.
نکات مهم بازاریابی شبکه ای یا نتورک مارکتینگ
برای موفقیت در نتورک مارکتینگ علاوهبر آشنایی با مفهوم و انواع آن باید یکسری نکات را نیز مورد توجه قرار دهید تا در این زمینه عملکرد خوبی داشته باشید. برخی از مهمترین نکاتی که پیش از ورود به بازاریابی شبکهای باید بدانید شامل موارد زیر است.
· حتما از افراد با تجربه در زمینه بازاریابی شبکهای کمک و راهنمایی بگیرید.
· کار خود را از نو آغاز نکنید؛ بلکه بهدنبال افرادی باشید که تجربه کافی داشته باشند تا کمک موثری به شما کنند.
· اگر به دنبال سریع ثروتمند شدن هستید، عضویت در بازاریابی شبکهای به شما توصیه نمیشود؛ چراکه این کار به صرف زمان لازم و تعهدات بهخصوصی نیاز دارد.
· مطالعات خود در زمینه بازاریابی شبکهای افزایش دهید و به یاد داشته باشید که ممکن است بسیاری از استراتژیهایی که برای باقی افراد مطلوب بوده است، برای شما مفید واقع نشود.
سخن پایانی
بازاریابی شبکهای در واقع نوعی بازاریابی است که به تلاش و زحمت زیادی احتیاج دارد. با وجود اینکه استفاده از این روش برای شرکتها بسیار سودآور است؛ اما افراد تازه وارد سریعا به پول و ثروت زیاد دست پیدا نخواهند کرد. اگر شما چنین تلاش و پشتکاری دارید، با تحقیق و اطمینان خاطر وارد این عرصه شوید و پس از اطمینان از سابقه شرکت در حوزه بازاریابی شبکهای و نتورک مارکتینگ شروع به فعالیت کنید. اگر قصد اطلاع از دیگر اخبار و مقالات مرتبط با بازاریابی شبکهای را داشتید، میتوانید با مراجعه به وبسایت رسمی نتورک نیوز اطلاعات خود در این زمینه افزایش دهید.