افت رتبه سایت و کاهش بازدید یکی از ترسناک ترین کابوس های یک سئوکار است. اما چگونه از افت رتبه سایت در گوگل جلوگیری کنیم؟ بهترین روش برای جلوگیری از افت رتبه، شناسایی دلایل افت رتبه سایت می باشد.
گاهی اوقات سایت شما در گوگل با افت رتبه روبرو می شود. این موضوع ممکن است به دلیل مسائل مرتبط با سئو سایت ، محتوا، دامنه، سرور و یا حتی مشکلاتی که به سایت شما مربوط نمی شود، مانند تغییر الگوریتم های گوگل، افزایش رتبه رقبا و … باشد.
دلایل افت رتبه سایت
افت رتبه سایت در گوگل می تواند برای یک وبمستر یا سئو کار نگران کننده باشد، چرا که برای رسیدن به اولین لینک های گوگل زمان و انرژی بسیار زیادی گذاشته اید. اما در این مطلب به شما کمک می کنیم تا دلایل افت رتبه سایت در گوگل را پیدا کنید و با استفاده از تکنیک های سئو کلاه سفید رتبه خود را افزایش دهید.
بهبود محتوای سایت، بهینه سازی قالب و طراحی، بهبود سرعت بارگیری صفحات و افزایش اعتبار و اعتماد سایت می تواند بهبود رتبه سایت شما را تضمین کند. یکی از دلایل افت رتبه سایت پنالتی شدن سایت توسط گوگل است. در ادامه به بررسی این موضوع می پردازیم.
آیا سایتم پنالتی شده است؟
پنالتی سایت شرایطی است که گوگل به دلیل انجام فعالیت های نادرست و استفاده از تکنیک های سئو کلاه سیاه، سایت شما را جریمه کرده و رتبه آن را کاهش می دهد. در گذشته در صورت جریمه یک سایت، کل دامنه آن پنالتی می شد، اما امروزه به دلیل تغییر الگوریتم های گوگل کمتر سایتی به طور کلی دامنه خود را از دست می دهد. به عبارت دیگر گوگل بیشتر به صفحات خاص سایت ها و کلمات کلیدی مرتبط با آن ها توجه می کند و در صورت استفاده از تکنیک های کلاه سیاه، صفحات مربوطه را جریمه می کند.
بیشتر بخوانید: 6 دلیل افت رتبه سایت در گوگل
چگونه بفهمیم سایتمان پنالتی شده است؟
برای تشخیص پنالتی سایت می توانید ابتدا به کلمات کلیدی سایت خود توجه کنید و در صورت کاهش رتبه آن ها و کاهش ترافیک و بازدیدکننده ها، به پنالتی شدن شک کنید. همچنین اگر سایت شما در موتورهای جستجوی دیگر مثل بینگ و یاهو رتبه دارد اما در گوگل رتبه اش را از دست داده است، احتمال پنالتی شدن سایت بسیار بالاست.
اگر سایت شما در گوگل رتبه دارد اما ترافیک و بازدیدکننده ها کاهش یافته اند، دلایل مختلفی می توانند وجود داشته باشند. به عنوان مثال، ممکن است محتوای سایت شما قدیمی شده و جذابیت آن را برای بازدیدکنندگان از دست داده باشد. همچنین ممکن است رقبای شما در حوزه کسب و کارتان تلاش برای بهبود سئوی خود داشته باشند و در نتیجه، رتبه سایت شما کاهش یابد.
افت رتبه به دلیل تغییر در الگوریتم های جستجوی گوگل
برای رتبه دهی به صفحات وب، گوگل از یک سری الگوریتم ها و فرایند های پیچیده استفاده می کند که به صورت مداوم به روزرسانی می شوند. به روز رسانی الگوریتم به دو صورت اتفاق می افتد؛ اول این که یک الگوریتم جدید از سوی گوگل معرفی شود و دوم این که الگوریتم قبلی بهبود یابد.
در حال حاضر الگوریتم های پنگوئن و پاندا به عنوان هسته های الگوریتم گوگل شناخته می شوند که هر روز بهبود می یابند. علاوه بر این در سال 2019 الگوریتم BERT معرفی شد که بهبود چشمگیری در روند رتبه بندی صفحات وب به ارمغان آورد.
اگر معتقدید که به روز رسانی الگوریتم باعث افت رتبه سایت شما شده است، بهتر است به گوگل مراجعه کنید و اطلاعات الگوریتم جدید را به دست آورید. گوگل همیشه آپدیت الگوریتم های خود را به مراکز خبری اعلام می کند و شما می توانید با دنبال کردن این مراکز با آخرین تغییرات آشنا شوید.
در صورتی که به روز رسانی الگوریتم باعث افت رتبه سایت شما شده است بهتر است با توجه به تغییراتی که در الگوریتم اعمال شده است، سایت خود را بهبود دهید و با آن ها هماهنگ شوید. به عنوان مثال اگر در الگوریتم جدید به کیفیت محتوا و سرعت بارگیری صفحات بیشتر توجه شده است، باید سعی کنید محتوای خود را بهبود داده و سرعت بارگیری صفحات را افزایش دهید.
نکته مهم این است که اگر مطابق دستورالعمل های گوگل عمل کنید، به روز رسانی الگوریتم های گوگل باعث افت رتبه سایت شما نخواهد شد. بنابراین بهتر است همیشه از روش های سفید و سالم در بهبود سایت خود استفاده کنید و از به کارگیری تکنیک های سئو کلاه سیاه خودداری کنید.
سلام مقاله جالبی نوشته بودید، من وقتی وی وبسایت accazta.com کار میکردم با این مشکل مواجه شده بودم ولی مشکل از هیچ کدام از مواردی که اشاره کردید نبود، مشکل از سرور بود که برطرف شد. خواستم این مورد هم به اطلاعات فوق العاده شما اضافه کنم.