پیکسلر | شبکه اجتماعی برنامه نویسان

10 استراتژی‌ های قیمت‌ گذاری برای افزایش درآمد

fereshteh 1 سال پیش

10 استراتژی‌ های قیمت‌ گذاری برای افزایش درآمد

 10 استراتژی‌ قیمت‌ گذاری برای افزایش درآمد کدامند؟! اگر پاسخ این پرسش را نمی ئانید، تا پایان این بخش از همراه ما باشید و اطلاعات ارزشمندی در این بارهبه دست آورید.

هدف از استراتژی قیمت‌ گذاری چیست؟

انواع استراتژی‌های قیمت‌گذاری نحوه تعیین قیمت محصول یا خدمات قابل ارائه را مشخص می‌کنند. بسیاری از استارتاپ‌ها و شرکت‌ها به دلیل قیمت‌گذاری اشتباه شکست می‌خورند. بنابراین یادگیری استراتژی قیمت‌گذاری از جمله مواردی است که بسیاری از کسب‌وکارها به‌دلیل عدم اهمیت به آن دچار ضرر و زیان می‌شوند. برخورداری از استراتژی‌های قیمت‌گذاری به این معنا است که شما برنامه‌ای دقیق و منظم برای تعیین قیمت محصولات و خدمات خود دارید. توجه داشته باشید که نمی‌توان بدون فکر این کار را انجام داد؛ چراکه تعیین قیمت اشتباه تنها شما را دچار شکست می‌کند. اگر قیمت محصول بیش‌ از اندازه بالا باشد، مشتریان زیادی را از دست خواهید داد و اگر قیمت محصول پایین‌تر از حد معمول باشد، این تصور در مشتریان به وجود می‌آید که محصول بی‌کیفیت است و بازهم دچار کاهش مشتریان می‌شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره می توانید به وبسایت نتورک نیوز مراجعه کنید.

فراموش نکنید که یکی از اصلی‌ترین فاکتورهای موثر در تصمیم‌گیری مشتریان، قیمت است؛ درنتیجه باید آن را به‌درستی تعیین کنید. اگر این کار را صحیح انجام ندهید، رقابت را به رقبایی واگذار می‌کنید که این کار را به‌درستی و با اصول بخصوصی انجام می‌دهند. در کنار تمام این موارد نمی‌توانید ارزش واقعی محصول را به مشتریان منتقل کنید. درصورتی که استراتژی قیمت‌گذاری مناسبی را تهیه و تنظیم کنید، مزایایی همچون هدف‌گیری درست مخاطبان و مشتریان بالقوه، امکان ایجاد تمایز با رقبا و انتقال صحیح ارزش محصول همسو با توقع مخاطبان شامل حال کسب‌وکار شما می‌شود. با توجه به مزایا استراتژی‌ های قیمت‌ گذاری برای افزایش درآمد انتخاب یک استراتژی درست اهمیت بسیار بالایی دارد و نیازمند این است که برای آن فرصت کافی داشته باشید.

تکنیک‌ های رایج در قیمت‌ گذاری

در کنار استراتژی ‌های قیمت ‌گذاری برای افزایش درآمد، تکنیک‌هایی نیز وجود دارد که به شما در افزایش فروش و درآمد کمک می‌کند. در ادامه مهم‌ترین تکنیک‌های رایج در قیمت‌گذاری را بررسی خواهیم نمود.

فریمیوم

فریمیوم درحقیقت به‌معنا استفاده از خدمات رایگان است؛ اما در این تکنیک مشتری برای برخورداری از قابلیت‌ها و امکانات بیشتر باید مقدار تعیین‌ شده‌ای پول پرداخت کند. به‌طور مثال اپلیکیشن یوتیوب یک پلتفرم رایگان بوده که در آن بدون پرداخت هزینه می‌توانید هر ویدیویی را تماشا کنید؛ اما اگر می‌خواهید تبلیغاتی برایتان نشان داده نشود، خرید اکانت پولی تنها راه‌حل است. همچنین این اپلیکیشن با فریمیوم کردن خدمات خود بخشی از بازدیدکنندگان را به خرید اشتراک ترغیب می‌کند.

تخفیف

ارائه تخفیفات به مشتریان می‌تواند راهکاری مناسب برای جلب توجه بیشتر آن‌ها باشد. تخفیف‌های مناسبتی، تخفیف‌های فصلی و هر نوع تخفیف دیگری که باعث شود قیمت اجناس و خدمات کاهش پیدا کند، توجه مشتریان را به کسب‌وکار شما جلب می‌نماید. اگر بتوانید از این فرصت استفاده کنید آن‌ها به مشتریان دائمی شما تبدیل می‌شوند.

تهیه پکیج محصولات

بسیاری از شرکت‌ها قیمت مشخصی را برای ارائه چندین محصول به‌صورت هم‌زمان مشخص می‌نمایند. توجه داشته باشید که تنوع محصولات انتخاب را برای خریدار دشوار می‌کند. بنابراین بسیاری از برندها مجموعه‌ای از چند محصول یا خدمات در قالب پکیج ارائه می‌دهند.

نحوه انتخاب و ایجاد استراتژی قیمت‌ گذاری

برای انتخاب و ایجاد استراتژی‌ های قیمت‌ گذاری برای افزایش درآمد متناسب با کسب‌وکار خود باید ابتدا ارزش واقعی محصول را بدانید و بازار هدف را به‌طور دقیق بررسی و تحلیل نمایید. در ادامه با نحوه و چگونگی انتخاب و ایجاد استراتژی قیمت‌گذاری آشنا خواهید شد.

پتانسیل قیمت‌ گذاری را ارزیابی کنید

اگز تصمیم به ایجاد یک استراتژی منحصربه‌فرد و مخصوص برای کسب‌وکار خود گرفته‌اید، در ابتدا باید پتانسیل قیمت‌گذاری را ارزیابی نمایید. در حقیقت این قیمت‌گذاری مقدار درآمد تقریبی برای محصولات و خدماتی است که برند شما را متناسب با حجم تقاضا و کشف می‌کند. برخی از عواملی که در پتانسیل قیمت‌گذاری شما موثر هستند شامل موارد زیر است.

  • ·       نوسانات تقاضا
  • ·       موجودی‌ها
  • ·       مشخصات بازار جغرافیایی
  • ·       هزینه‌های عملیاتی
  • ·       اطلاعات دموگرافیک
  • ·       مزایا رقابتی

به قیمت‌ گذاری رقبا توجه کنید

یکی از مهم‌ترین موارد در استراتژی‌ های قیمت‌ گذاری برای افزایش درآمد، انجام تحقیقات و بررسی پیشنهادها و قیمت‌گذاری رقبا است. بنابراین شما هنگام تنظیم یک استراتژی قیمت‌گذاری مناسب باید به تمام این موارد با دقت توجه کنید. زمانی‌که تفاوت قیمت میان محصول و خدمات خود با رقبا مشاهده کردید، باید مناسب‌ترین تصمیم‌گیری را داشته باشید. توجه داشته باشید اگر یکی از رقبا شما به‌منظور ارائه محصولات و خدمات از مشتریان هزینه بیشتری را دریافت می‌کند، شما باید قیمت‌های خود را مقرون‌به‌صرفه‌تر کنید. برای مشاهده جزئیات محصولات و خدمات رقبا نیاز است که یک بررسی و تحلیل رقابتی کامل انجام دهید تا نقاط ضعف و قوت آن‌ها را به‌دقت شناسایی نمایید. به‌همین ترتیب می‌توانید استراتژی‌های قیمت گذاری را بر اساس اطلاعات کسب شده تعیین نمایید.

شخصیت خریدار را مشخص کنید

شما باید برای قیمت‌گذاری محصولات و خدمات متناسب با نوع شخصیت خریدار عمل کنید. هنگام بررسی معیارهای خرید مشتری باید به مواردی همچون تمایل به پرداخت ارزش و ماندگاری مشتری توجه نمایید. همچنین با مشتریان بالقوه ارتباط داشته باشید و تحقیق کنید که معیار آن‌ها برای خرید چیست؟ و چه مواردی را از خرید خود انتظار دارند؟ همچنین در این زمینه از تیم فروش خود نیز نظرخواهی و مشورت کنید.

میان ارزش و اهداف تجاری برند خود تعادل برقرار کنید

هنگام قیمت‌گذاری قطعا می‌خواهید که تمام مخاطبان هدف توان خرید از شما را داشته باشند. بنابراین نباید اجازه دهید که قیمت‌گذاری در اهداف کسب‌وکار شما تاثیر منفی بگذارد. تناسب میان ارزش و اهداف تجاری با تحقق اهدافی همچون افزایش سودآوری، نفوذ در بازار، گسترش سهم بازار و بهبود جریان نقدینگی همراه است.

اطلاعات تاریخی را بررسی و تحلیل کنید

به داده‌های تاریخی و استراتژی‌های قیمت‌گذاری پیشین خود توجه کنید. پیشنهاد می‌کنیم داده‌ها و محصولات فروخته شده را براساس استراتژی‌های قیمت‌گذاری مختلفی که تنظیم نموده‌اید محاسبه و سپس نتیجه‌گیری کنید که کدام یک موفق‌تر عمل نموده‌اند.

اهمیت و نحوه تجزیه‌ و تحلیل قیمت‌ گذاری

تجزیه‌ و تحلیل استراتژی‌های قیمت‌گذاری امری بااهمیت برای ارزیابی استراتژی‌های قیمت‌گذاری فعلی شما در برابر میزان تقاضای بازار محسوب می‌شود. درواقع هدف نهایی تجزیه‌ و تحلیل قیمت‌گذاری، شناسایی فرصت‌های موجود برای بهبود و تغییر قیمت‌گذاری خواهد بود. این تجزیه‌ و تحلیل امکان بررسی قیمت را بدون در نظرگیری هزینه‌های آن برای کسب‌وکارها ایجاد می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم به‌منظور ارزیابی قیمت‌های خود در مقایسه با رقبا هرسال یا هر دو سال یک‌بار تجزیه‌ و تحلیل محصولات و خدمات خود را انجام دهید؛ زیرا انجام این کار باعث بهبود عملکرد شما شده و از عملکرد ضعیف پیشگیری می‌کند. نحوه تجزیه‌وتحلیل قیمت‌گذاری به شکل‌های زیر صورت می‌گیرد.

محدودیت‌ های قانونی و اخلاقی را برای تضمین قیمت مورد بررسی قرار دهید

میان رقابت قیمت و مواجهه با مشکلات قانونی و اخلاقی یک فاصله مشخص وجود دارد. بنابراین شما باید در تجزیه‌ و تحلیل قیمت‌گذاری درک مهمی از تثبیت قیمت داشته باشید تا با مشکلات قانونی و اخلاقی مواجه نشوید. در حقیقت تجزیه‌ و تحلیل قیمت‌گذاری فعلی در تعیین استراتژی قیمت‌گذاری جدید امری بااهمیت و غیرقابل‌انکار است.

هزینه واقعی محصولات و خدمات خود را تعیین کنید

به‌منظور تعیین هزینه واقعی محصولات و خدمات، باید تمام هزینه‌های صرف‌شده ازجمله هزینه‌های ثابت و متغیر را محاسبه کنید. پس‌ از تعیین این دسته هزینه‌ها، آن‌ها را از قیمتی که قبلا ارائه محصول و خدمات خود تعیین نموده اید، کسر کنید.

نحوه پاسخ دهی پایگاه مشتری و بازار هدف و ساختار قیمت‌ گذاری را بررسی نمایید

انواع پرسش‌نامه‌ها و نظرسنجی‌ها را در تعیین نحوه پاسخ بازار هدف به قیمت‌گذاری برند شما بسیار موثر است. در حقیقت با انجام این کار نگاهی کلی به میزان اهمیت مشتریان هدف خواهید داشت. همچنین با استفاده از این روش متوجه می‌شوید که مشتریان تا چه اندازه حاضر هستند برای محصولات و خدمات شما هزینه کنند.

قیمت محصولات و خدمات رقبا را تجزیه و تحلیل کنید

هنگام انجام تجزیه‌ و تحلیل قیمت‌های تعیین‌شده توسط رقبا، باید به رفتار رقبا مستقیم و غیرمستقیم توجه کنید. رقبا مستقیم افرادی هستند که دقیقا همان محصولاتی که شما می‌فروشید را ارائه می‌کنند. در حقیقت این رقبا با شما در قیمت‌گذاری رقابت تنگاتنگی دارند؛ درنتیجه توصیه می‌کنیم حتما نحوه قیمت‌گذاری آن‌ها را مورد بررسی ریزبینانه و جزئی قرار دهید. رقبا غیرمستقیم نیز محصولاتی مشابه محصولات شما ارائه می‌کنند. البته اگر خریداران به‌ دنبال خرید محصول شما باشند؛ اما موجودی آن به اتمام رسیده باشد یا قیمت آن بیش‌ از حد نرمال باشد، ممکن است خرید محصول از رقبا غیرمستقیم را انتخاب کنند.

مدل ‌های مختلف قیمت‌ گذاری بر اساس تجارت و صنعت

یکی از مهم‌ترین نکات برای استراتژی ‌های قیمت‌ گذاری برای افزایش درآمد این است ک بدانید هر استراتژی برای تمام کسب‌وکارها پاسخگو نیست. به‌ بیان‌ دیگر برخی از این استراتژی‌ها برای محصولات فیزیکی و برخی دیگر برای خدمات عملکرد بهتری ارائه می‌کنند. در ادامه به بررسی نمونه‌هایی از مدل‌های رایج قیمت‌گذاری براساس تجارت خواهیم پرداخت.

استراتژی قیمت‌ گذاری محصولات فیزیکی

محصولات فیزیکی برخلاف محصولات و دیجیتالی هزینه‌هایی همچون هزینه حمل‌ونقل، تولید، ذخیره‌سازی و... را برای کارفرما به‌همراه دارند که بر قیمت‌گذاری نهایی محصول موثر است. بنابراین برای تنظیم یک استراتژی قیمت‌گذاری صحیح باید تمام هزینه‌های جانبی و اصلی را در نظر بگیرید و قیمتی با حداکثر میزان سود برای محصولات فیزیکی تعیین کنید تا علاوه‌بر توسعه و پیشرفت برند، در مقابل رقبا به موفقیت دست یابید. بهترین استراتژی‌ های قیمت‌ گذاری برای افزایش درآمد از طریق محصولات فیزیکی قیمت‌گذاری رقابتی، قیمت‌گذاری ممتاز و قیمت‌گذاری مبتنی بر ارزش محسوب می‌شوند که نقش موثری در موفقیت برند شما خواهند داشت.

استراتژی قیمت‌ گذاری محصولات دیجیتال

محصولات دیجیتالی همچون نرم‌افزارها، کتاب‌های دیجیتال و دوره‌های آنلاین به استراتژی متفاوتی در قیمت‌گذاری نیاز دارند. قیمت تعیین‌ شده برای این دسته از محصولات باید نشان‌دهنده برند و ارزش کل محصولات شما باشند. توصیه می‌کنیم هنگام قیمت‌گذاری این دسته از محصولات از استراتژی‌هایی همچون قیمت‌گذاری فریمیوم، قیمت‌گذاری مبتنی بر ارزش و قیمت‌گذاری مبتنی بر رقابت استفاده کنید.

استراتژی قیمت‌ گذاری خدمات

مدل قیمت‌گذاری خدمات به دلیل نبود هزینه تولید مستقیم و نامشهود بودن ممکن است برای کارفرمایان کمی دشوار باشد. ارزش خدمات در حقیقت به توانایی ارائه‌دهندگان این خدمات و کیفیت کار آن‌ها وابسته است. توجه داشته باشید که پیمانکاران باید به استراتژی‌های قیمت‌گذاری خدمات متعهد باشند. بهترین استراتژی‌های قیمت‌گذاری برای خدمات شامل قیمت‌گذاری ساعتی، قیمت‌گذاری مبتنی بر ارزش و قیمت‌گذاری براساس پروژه است.

استراتژی قیمت‌ گذاری آموزش

آموزش از طیف وسیعی از هزینه‌ها برخوردار است که متناسب با سطح آموزش دولتی یا خصوصی بودن آن و رشته تحصیلی متفاوت خواهد بود. هزینه‌های خدمات آموزشی شامل شهریه، بورسیه‌های تحصیلی و هزینه‌های جانبی است که هنگام طراحی استراتژی قیمت‌گذاری باید این موارد را در نظر بگیرید. توجه داشته باشید که هنگام تنظیم این استراتژی به میزان تقاضا، هزینه اساتید و رقابت میان آموزشگاه‌ها نیز توجه کنید. برای استراتژی قیمت‌گذاری آموزش توصیه می‌کنیم از استراتژی‌هایی همچون قیمت‌گذاری رقابتی، قیمت‌گذاری برتر و قیمت‌گذاری مبتنی بر هزینه بهره بگیرید.

استراتژی قیمت‌ گذاری تولید

استراتژی‌ های قیمت‌ گذاری برای افزایش درآمد در تولید کمی دشوارتر از دیگر صنایع محسوب می‌شود. پیش‌ از تعیین استراتژی قیمت‌گذاری محصولات تولیدی میزان تقاضا هزینه تولید، حجم فروش، قیمت فروش و تکامل محصول را به‌طورکلی در نظر بگیرید. یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده در استراتژی قیمت‌گذاری تولید، توجه به قیمتی است که در بازار عرضه برای محصول شما تعیین‌ شده است. توصیه می‌کنیم برای قیمت‌گذاری تولید از استراتژی‌هایی همچون قیمت‌گذاری رقابتی و قیمت‌گذاری مبتنی بر ارزش کمک بگیرید.

 

جمع بندی

در این مطلب به بررسی 10 استراتژی‌ های قیمت‌ گذاری برای افزایش درآمد پرداختیم و دانستیم که چطور می توان با استفاده از این تکنیک ها درامد خود را افزایش دهیم. امیدواریم نهایت لذت را از مطالعه این مقاله برده باشید، از اینکه تا پایام همراه ما بودید، سپاسگزاریم.

0 دیدگاه
برای قرار دادن دیدگاه وارد شوید

سلام دنیا

آخرین پست های من
بازاریابی شبکه ای چیست؟ 1 سال پیش