رفع خطاهای سایت از سرچ کنسول گوگل که یکی از ابزارهای Google است به SEO و تحلیل سایتها کمک میکند. یکی از خدمات این ابزار، برطرف کردن مشکلات وب سایت است. در این مقاله با معرفی اولیه سرچ کنسول به بررسی نحوه عملکرد آن برای رفع مشکلات سایت میپردازیم.
با پلتفرم دیجیتال مارکتینگ بومران همراه باشید
سرچ کنسول گوگل چیست
گوگل ابزارهای متفاوتی برای تحلیل سایت دارد. با کمک آنها میتوانیم از درست کار کردن وب سایت خود، اطمینان حاصل کنیم. همچنین میتوانیم به مشکل سایتمان پی ببریم و آن را برطرف کنیم.
سرچ کنسول گوگل، ابزاری با عملکردهای مختلف است. این ابزار عملکرد وب سایت شما، مانند ترافیک ورودی را بررسی میکند؛ همچنین مشکلات را نشان میدهد و تا حد امکان برطرف مینماید. همین اقدامات باعث میشود صفحه شما در نتایج جستجوی Google دیده شود.
برطرف کردن خطاهای سایت در سرچ کنسول
- نقشه وب سایت خود را (نقشه سایت) ارائه دهید و بررسی کنید.
- بررسی کنید که رباتهای گوگل هر چند وقت یکبار، از صفحه شما بازدید و آن را index میکنند. حتی میتوانید در صورت لزوم، فرکانس index کردن سایتتان را تنظیم کنید.
- یک فایل txt برای سایت خود تهیه کنید.
- پیوندها و لینکهای صفحات داخلی و خارجی به سایتتان را بیابید.
- کلمات کلیدی که کاربران برای ورود به وب سایت شما استفاده کردهاند را مشاهده کنید.
- آمار indexها و خطاهای احتمالی صفحات خود را مشاهده کنید.
استفاده از سرچ کنسول گوگل
برای شروع استفاده از کنسول جستجوی گوگل، فقط باید این مراحل را دنبال کنید:در سایت فریلنسری دورکار متخصصان به این موارد توجه میکنند.
- به صفحه Google Search Console حساب گوگل خود بروید.
- نوع مالکیت سایت مورد نظرتان را انتخاب کنید: کل دامنه یک سایت، یا فقط یک URL خاص.
به طور معمول توصیه میکنیم با گزینه "all domain" ثبت کنید. این گزینه برای به دست آوردن اطلاعات در مورد تمام بخشهای وبسایتتان مناسب است.
- نام دامنه خود را بنویسید (بدون https یا www) و روی "Continue" کلیک کنید.
- با دنبال کردن مراحل در پنجره بعدی، مالکیت سایت را تأیید کنید.
- هنگامی که اعلان "Verified Property" ظاهر شد، روی "Go to Property" کلیک کنید.
شناسایی خطاهای سایت
کاوریج
در بخش کاوریج صفحات دارای خطا (errors)، معتبر با هشدار (valid with warning)، معتبر (valid) یا حذف شده (excluded) را مشاهده خواهید کرد.
در صورت بروز خطا، سرچ کنسول یک هشدار ایمیل خودکار، برای شما ارسال میکند. اینگونه شما میتوانید در اسرع وقت آن را تصحیح کنید. ایمیل، نوع خطا را توضیح میدهد و شما را برای دیدن و مشاهده آن، راهنمایی میکند.
برخی از انواع خطاهای متداول عبارتند از:
- خطای 404 (در اینصورت URL ارسال شده یافت نمیشود).
- خطای URL های دارای برچسب noindex
- مشکلات مربوط به خطا در ردیابی.
صفحات "معتبر با هشدار" ایمیل خودکار تولید نمیکنند؛ اما مهم است که آنها را نیز بررسی کنید.
در دراز مدت، اگر تعداد این صفحات بیش از اندازه شود، می تواند منجر به جریمه سایت شما شود.
نقشه سایت یا سایت مپ
برای بالا ماندن در SERP لازم است اشکالات سایت خود را برطرف و عملکرد آن را بهینهسازی کنید. در این میان، به روز نگه داشتن نقشه سایت نیز مهم است. معمولا در Wordpress، Hubspot میتوانید به صورت خودکار نقشه سایتتان را ایجاد کنید. در این صورت در این بخش با خطا مواجه نمیشوید.
با این حال، مانند خطاها در بخش Coverage، در صورت شناسایی خطا، Google یک ایمیل خودکار برای شما ارسال میکند. برای مشاهده لیست خدمات بازاریابی دیجیتال از سایت ما دیدن کنید.
سرعت سایت
سرعت، یک بخش نسبتاً جدید است که هنوز در مرحله آزمایش است. این قسمت، به شما کمک میکند تا سرعت بارگذاری وب سایت خود را در نظر بگیرید. زمان بارگذاری سایت، عامل بسیار مهمی در بهبود تجربه کاربر و کاهش بانس ریت استبرای انجام این کار از ابزارهای تحلیل سایت گوگل میتوانید استفاده کنید.
موبایل فرندلی
برای جلوگیری از خطا در این بخش، مهمترین چیز داشتن یک وب سایت رسپانسیو است. برخی از خطاها هستند که صرفاً متوجه زمانی است که سایت شما با موبایل چک میشود.
نسخه AMP
اگر صفحات AMP مرتبط با وب سایت یا وبلاگ خود داشته باشید، این قسمت یکی از مهمترین بخشها است.
AMP یا mobile-accelerated pages به لطف یک پروژه گوگل ایجاد شد! پروژه برای بهبود و سرعت بخشیدن به عملکرد وبسایتها در دستگاههای مختلف بود؛ مانند: تلفن همراه، مانند تلفن و تبلت، که امروزه درصد زیادی از استفاده را تشکیل میدهند.
مزیت بزرگ AMP این است که صفحات AMP خیلی سریعتر از یک صفحه معمولی بارگیری و ارائه میشوند.
با این حال، امروزه این ویژگی کمتر احساس میشود؛ چرا که طراحی رسپانسیو سایتها به خوبی با دستگاههای مختلف سازگاری دارد.