بسیاری از کسب و کارها تبلیغات کلیکی انجام نمیدهند، آن هم به دلیل ترس از کلاهبرداری کلیکی است. تا زمانی که شما از کلیک تقلبی آگاه باشید، مراقب حساب خود باشید و از اقدامات پیشگیرانه برای محافظت از خود استفاده کنید، نیازی به نگرانی از کلیک تقلبی نیست! در ادامه با پلتفرم دیجیتال مارکتینگ بومران همراه باشید.
کلیک تقلبی چیست
کلاهبرداری کلیکی یک تکنیک کلاه سیاه است که به صورت کاذب، تعداد کلیک های تبلیغاتی را زیاد میکند. کلاهبرداری کلیکی معمولاً با یکی از دو انگیزه زیر انجام میشود:
- تبلیغ کنندگان سعی میکنند با بالا بردن هزینههای خود و برآورده کردن بودجه خود، در شروع تبلیغات، رقبای خود را خراب کنند.
- ناشران آگهی روی تبلیغات نمایش داده شده در سایتهای خود کلیک میکنند تا درآمد بیشتری را برای خود کسب کنند.
راه حل گوگل برای جلوگیری از تقلب تبلیغات کلیکی
گوگل تاکنون قویترین برنامه ضد تقلب کلیکی را ایجاد کرده است. سیستم تشخیص کلیک تقلبی از یک رویکرد سه وجهی استفاده میکند که با فیلترهای خودکار شروع میشود. الگوریتمهای پیشرفته، قبل از اینکه حتی آگهی دهندگان شارژ شوند، کلیکهای نامعتبر را به موقع تشخیص میدهند و فیلتر میکنند.
از آنجایی که به این فیلترها برای جلوگیری از کلیه کلاهبرداریهای تقلبی نمیتوان اعتماد کرد، تیم کیفیت تبلیغاتAd Traffic Google نیز به صورت دستی، آنالیز آفلاین انجام میدهد. آنها هر کلیک مشکوکی که قبل از اتهام تبلیغ کنندگان، به عنوان کلیک غیر معتبر تلقی گردد را شناسایی و حذف میکنند. گذشته از این اقدامات پیشگیرانه، Google همچنین بر اساس گزارشات تبلیغکنندگان درباره فعالیت مشکوک، تحقیقات را آغاز میکند. وقتی کلیکهایی تقلبی شناسایی شوند، آنها با عنوان "نامعتبر" مشخص میکند و اعتبار آن را به حساب تبلیغ کنندگان برمیگرداندبا عضویت در سایت فریلنسری دورکار بومران میتوانید پروژه دریافت کنید.
شناسایی تقلب بر روی تبلیغات
با تحلیل درست
در تحلیل به روش دستی، شما به گزارش داخلی احتیاج دارید. گزارشی که از یک سو اطلاعات کلیک های تبلیغات شما را در اختیارتان بگذارد و از سوی دیگر میزان فروش شما را نشان دهد. برای ردیابی کلاهبرداری با گزارشهای داخلی، لازم است اطلاعات زیر را جمع آوری کنید:
- آدرس IP
- زمانسنج کلیک (click timestamp)
- زمانسنج عمل (action timestamp)
- عامل کاربر
دلیل احتیاج به IP کاملا واضح است. اما دلیل اینکه به Click Timestamp احتیاج داریم، دقیقا برای تشخیص حقیقی بودن کلیکها است. در این روش ابتدا تشخیص میدهیم از کدام IP بر روی تبلیغ کلیک انجام شده و بعد از آن ردیابی میکنیم که آیا هم زمان با آن کلیک اقدامی روی سایت انجام شده یا نه؟ برای مشاهده لیست خدمات بازاریابی دیجیتال از وب سایت ما دیدن کنید.
استفاده از آگهی های فیس بوک / توییتر:
نکته جالب در استفاده از این شبکهها این است که تبلیغات شما فقط در این سیستمها نمایش داده می شوند! همین امر تعداد قابل توجهی از کلاهبرداری های کلیکی را کاهش می دهد. در مورد کلیک های مخربِ رقبا هم، این شبکهها عملکرد بهتری دارند؛ چراکه آگهی شما مبتنی بر جستجوی یک کلمه کلیدی است که پیدا کردن تبلیغات شما را برای رقبا دشوارتر میکند.
فیلتر کردن IP مورد نظر در گوگل ادوز
اگر با دقت در گزارشات داخلی خود، آدرس IP مرتبط با کلیک های تقلبی را شناسایی کردهاید، میتوانید در آینده تبلیغ خود را برای ارائه آن IP مسدود کنید. برای ایجاد محدودیت در IPها، تنها کاری که باید انجام دهید این است که از برگه تنظیمات، به تنظیماتIP Exclusive بروید. از آنجا فقط کافی است آدرس های مختلف را وارد کنید و آن ها را فیلتر کنید.
اجرا کردن کمپین های بازاریابی مجدد:
اگر نگران کلاهبرداری کلیک خود ناشر هستید، بازاریابی مجدد یا همان Remarketing را انجام دهید. در این روش تبلیغات فقط برای کسانی که به تبلیغ شما واکنش نشان دادهاند و از وب سایت شما بازدید کردهاند، نمایش داده میشود. بنابراین در این روش خطر کلیک ناشران بر روی تبلیغ وجود ندارد، زیرا آنها نمیتوانند تبلیغات شما را ببینند!
تنظیم موقعیت مکانی مورد هدف:
اگر مشکوک هستید که کلاهبرداری از منطقه جغرافیایی خاصی به وجود آمده باشد، ممکن است ارزش حذف این مکانها و زبانهای مربوطه را داشته باشد. یا اگر شما حدس میزنید که یک رقیب بر روی تبلیغ شما Click Fraud انجام میدهد، میتوانید کد پستی، شهر یا محله او را حذف کنید. یکی از مواردی که باید در اینجا به آن توجه کنید این است که حواستان باشد با انجام این کار، ترافیک خوب را برای تبلیغتان از بین نبرید. تنها زمانی از این روش استفاده کنید که باور دارید اکثر کلیکهای ایجاد شده در این مناطق تقلب هستند.