اندازه بازار بازی ابری جهانی که در سال ۲۰۲۱ به ارزش ۲.۱۲ میلیارد دلار بود، انتظار میرود تا سال ۲۰۲۷ با نرخ رشد مرکب سالانه ۲۴.۱۸ درصدی به ۷.۷۷ میلیارد دلار برسد. با پتانسیلی که این بازار دارد، نباید تعجب کرد که چرا نقشآفرینان صنعت گیم و تکنولوژی به این بازار روی آوردهاند. با این مقاله همراه باشید تا نگاهی به عوامل موثر در این بازار بیندازیم.
مزایای گیمینگ ابری
در سرویسهای بازی ابری، بازیهای ویدئویی بلادرنگ و مستقیم از طریق سرورهای ابری روی دستگاههای شما پخش یا به اصطلاح استریم میشوند. برخی از مزایای اصلی بازی ابری، حذف نیاز به سختافزار گیمینگ گرانقیمت مثل کنسولهای گیمینگ و کامپیوتر و لپتاپ گیمینگ، امکان تجربه بازی روی یک دستگاه و ادامه آن در دستگاهی دیگر (مثلاً شروع بازی در کامپیوتر و ادامه آن در گوشی اندروید) و امکان اجرای آنی بازیها در هر زمان و هرمکانی است.
محرکهای رشد بازار بازی ابری
امکان بازی در دستگاههای متفاوت و عدم نیاز به سیستم قوی برای بازی، یکی از دلایلی است که کاربران زیادی این روزها به سمت استفاده از سرویسهای بازی ابری میروند. علاوه بر آن، تقاضای روز افزونی برای تولید و توسعه اپلیکیشنهای دستگاههای زیر در سراسر دنیا وجود دارد که تأثیر مستقیمی بر رشد کلادگیمینگ دارد:
- کامپیوتر و لپتاپ
- موبایل یا همان گوشی هوشمند
- تبلت
- تلویزیون هوشمند
مناطق و شرکتهای پیشروی جهان در بازار گیمینگ ابری
با وجود اینکه این روزها شاهد تولد سرویسهای بازی ابری زیادی در جهان هستیم اما باز هم برخی از مناطق جهان هستند که در بازار گیمینگ ابری نسبت به سایر نقاط پیشرو هستند. این مناطق عبارتند از:
- امریکای شمالی (امریکا، کانادا و مکزیک)
- اروپا (آلمان، انگلستان، فرانسه، ایتالیا، روسیه، ترکیه، …)
- آسیا اقیانوسیه (چین، ژاپن، کره، هند، استرالیا، اندونزی، تایلند، فیلیپین، مالزی و ویتنام)
- امریکای جنوبی (برزیل، آرژانتین، کلمبیا و …)
- خاورمیانه و افریقا (عربستان سعودی، امارات، مصر، نیجریه و افریقای جنوبی)
علاوه بر آن، برخی از بزرگترین شرکتهای بازار جهانی بازی ابری عبارتند از:
- Sony
- Nvidia
- PlayKey
- Blacknut
- Ubitus
- Utomik
منبع: پلی پاد تی وی