LCP چیست؟ LCP که مخفف Largest Contentful Paint میباشد، یکی از پارامترهای بسیار مهم در اندازه گیری سرعت صفحات وب است که گوگل در سال ۲۰۲۰ اعلام کرد از این پارامتر برای رتبه بندی صفحات استفاده خواهد کرد. در حال حاضر اهمیت این پارامتر چندین برابر شده است و دیگر نمیتوان نسبت به آن بی اهمیت بود.
پارامتر LCP بیانگر مدت زمانی است که مهمترین المان صفحه در viewport دستگاه کاربر، رندر شود. مهمترین المنت می تواند یک عکس، یک ویدیو و یا یک متن باشد که در حقیقت مهمترین قسمت صفحه از دید کاربر است و در نتیجه هر چقدر سریعتر لود و شود، تاثیر مثبتی خواهد داشت.
قبل از اینکه گوگل از LCP استفاده کند، پارامترهایی مثل FCP به عنوان معیار سرعت صفحات استفاده میشد و هنوز نیز از آنها استفاده میشود اما با آمدن LCP نقش آنها کمتر شده است. پارامتر FCP نیز تنها زمان load اولین المان را نشان میدهد و اگر المانهای بعدی سنگین باشند در این پارامتر لحاظ نمیشوند.
بهترین راه برای یافتن LCP، استفاده از Lighthouse است که بعد از آنالیز صفحه، هم میتواند زمان LCP را به شما نشان دهد و هم المان مربوطه. برای انجام تست، دو سایت تن پارت که در زمینه تامین قطعات یدکی جک فعال است و همچنین سایت یونیک کالا که در زمینه فروش موبایل، لپ تاپ و تبلت و همچنین قطعات جانبی آنها مانند تاچ ال سی دی موبایل و باتری موبایل، فعال است را انتخاب کردهایم. این سایتها برای یک LCP خوب بهینه سازی شدهاند.
اگر بعد از آنالیز صفحه سایت خود متوجه شدید که زمان LCP، کمتر از ۲.۵ ثانیه است که کار شما راحت است و نیازی نیست کاری انجام دهید. اما اگر این زمان بین ۲.۵ تا ۴ ثانیه و یا حتی بیشتر از ۴ ثانیه بود، نیاز به بهینه سازی دارید. انجام بهینه سازی برای LCP کار دشواری است زیرا در صورت اشتباه ممکن است به ساختار سایت شما آسیب وارد شود.