تحلیل وبسایت چیست
تحلیل وبسایت، فرآیند جمعآوری و تفسیر اطلاعات کلیدی است که میزان ترافیک وب واردشده به وبسایت و از وبسایت را توضیح میدهد. منظور از ترافیک وب اطلاعاتی در مورد همهی کاربرانی است که از وبسایت بازدید میکنند.
یکی از اصلیترین اهداف هر کسبوکار افزایش ترافیک است. اما بهتر است بدانید که همیشه ترافیک زیاد منجر به افزایش فروش و یا ایجاد مشتریان وفادار(leads) نمیشود. برای تحلیل ترافیک وب باید اطلاعات بدست آمده را با استفاده از پارامترهای مختلف دستهبندی کنید.
در ادامه پلتفرم فریلنسری دیجیتال مارکتینگ بومران را دنبال کنید.
هنگامی که به چنین اطلاعات دقیق و واضحی مجهز باشید، از نقاط ضعف خود آگاه میشوید.به این ترتیب تصمیمات بهتری را برای آینده اتخاذ میکنید. منابعی زیادی وجود دارد که با پیاده سازی آنها بر روی وبسایت خود میتوانید اطلاعات ارزشمندی را در خصوص ترافیک وبسایت جمعآوری کنید. در مرحلهی اول باید بدانید این ابزار چگونه کار میکنند.
کارکرد ابزار تحلیل ترافیک وبسایت
ابزار تحلیل ترافیک وبسایت از طریق اندازهگیری پارامترها کار میکنند. این اطلاعات به شما نشان میدهد که در چه زمانی وبسایت شما موفق عمل میکند و در چه دورهای نیاز به بهبود دارد.
منبع ایجاد ترافیک
آیا از طریق نتایج جستجوی طبیعی شما را پیدا کردهاند و یا از طریق لینک موجود در تبلیغات موتورهای جستجو، شبکههای اجتماعی و یا ایمیل به وبسایت شما متصل شدهاند.
برای دریافت بهترین مشاور بازاریابی آنلاین با بومران در ارتباط باشد.
دانستن ترافیک کلی وبسایت دورنمایی کلی از میزان موفقیت شما را نشان میدهد. اما اگر بدانید ترافیک وبسایت شما از چه منابعی بدست آمده میتوانید نقایص احتمالی را رفع کنید.
زمان بازدید
این پارامتر نشان میدهد که کاربران در یک صفحهی مشخص وبسایت شما چه زمانی را سپری کردهاند.
این اطلاعات به شما کمک میکند تا محبوبترین صفحهی وبسایت خود را از دیدگاه مخاطبان بشناسید و از آن صفحه برای معرفی بخشهای کمتر دیده شده بهره ببریددر سایت فریلنسری دورکار آنالیز و تحلیل سایت توسط متخصصان انجام میشود.
بازدید
پارامتر بازدید مجموع بازدیدهای صورت گرفته از وبسایت شما را نشان میدهد. این عدد شامل بازدید کنندگان جدید و کسانی که برای چندمین بار از وبسایت شما بازدید میکنند، میشود. این پارامتر تنها تعداد کلی بازدیدها را به شما نشان میدهد و افزایش آن الزاما به معنی افزایش فروش و یا افزایش مشتریان وفادار نیست. به عبارت دیگر صرف نظر از اینکه بازدیدکنندگان از چه طریقی وارد وبسایت شما شدهاند و در آن چه فعالیتهایی را انجام دادهاند، تعداد بازدیدها ثبت میشود.
در سایت انجام پروژه میتوانید تحلیل سایت خود را به فریلنسرها بسپارید.
بازدید منحصربهفرد
این پارامتر بهتر میتواند کیفیت ترافیک وبسایت شما را مشخص کند. از طریق این پارامتر اولین بازدیدها از وبسایت شما ثبت میشود. اگر کاربری هر روز به وبسایت شما سری بزند تنها اولین مراجعهی او ثبت میشود.
نرخ پرش
نرخ پرش درصد بازدیدکنندگانی را نشان میدهد که از یکی از صفحات وبسایت شما بازدید کردهاند و بدون هر اقدام دیگری آن را ترک کردند.
بر اساس گزارش Business 2 Community، متوسط نرخ پرش باید در حدود 40% باشد. اگر این مقدار کمتر از این عدد باشد بهتر است.
در شکل زیر مثالی از تحلیل وبسایت را مشاهده میکنید. در این مثال نرخ پرش به تفکیک برای بخشهای مختلف وبسایت مشخص شده است.
متوسط زمان طی شده در صفحه
این پارامتر نشان میدهد که کاربران چه زمانی را در هریک از صفحات وبسایت شما گذراندهاند.
ترکیب این پارامتر با منبع ایجاد ترافیک ( traffic resource ) میتواند میزان موفقیت شما را در هر گروه تبلیغاتی مشخص کند.
برای مثال اگر بیشتر افرادی که از طریق ایمیل وارد وبسایت شما شدهاند زمان بیشتری را در وبسایت شما گذراندهاند، به این معنی است که گروه ایمیل مارکتینگ شما به خوبی عمل میکند.
نرخ تبدیل
این پارامتر تعداد کاربرانی را که قبل از ترک وبسایت به مخاطب شما تبدیل شدهاند، نشان میدهد.
افزایش نرخ تبدیل به معنی افزایش تعداد مشتریان وفادار و افزایش میزان فروش است.
علاوه بر این باید مبلغ پرداخت شده به ازای هر خرید را نیز مورد بررسی قرار دهید. گاهی هزینهی گزافی برای تبلیغات خود صرف کردهاید و با وجود درصد تبدیل بالا درآمد بدست آمده جبران هزینههای تبلیغاتی شما را نمیکند. در چنین مواردی باید در نحوهی تبلیغات خود تجدید نظر کنید.
صفحهی خروج
منظور از صفحهی خروج صفحهای است که کاربر از آن وبسایت شما را ترک میکند. ایدهآل اینست که کاربران پس از خرید و از صفحهی تشکر از وبسایت شما خارج شوند. اگر نتایج بیشترین خروج را از صفحهی اصلی وبسایت شما نشان میدهد یعنی باید در تصمیمات خود تجدید نظر کنید.
مزایای تحلیل وبسایت برای کسب و کار
تحلیل ترافیک وبسایت به شما کمک میکند تا با استفاده از پارامترهای بدست آمده و کنارهم قرار دادن آنها میزان موفقیت وبسایت خود را تعیین کنید.
توسعهی بازار هدف
تحلیل ترافیک وبسایت به شما کمک میکند تا بازار هدف خود را بشناسید. این بازار از مجموعهای از افراد تشکیل شده که بیشترین نرخ تبدیل و کمترین نرخ پرش را دارند.
با استفاده از اطلاعات آنالیز سایت خواهید دانست:
- بازار هدف شما را چه کسانی تشکیل میدهند؟
- چه افرادی بیشترین هزینه را در وبسایت شما پرداخت میکنند و بیشتر نسبت به برند شما وفادار هستند؟
نسبت هزینه به فروش
برای کسب درآمد باید مخاطبان را به خود جلب کنید و برای جلب نظر مخاطبان باید هزینه کنید!
منجر به جلب نظر مخاطبان و در نتیجه افزایش ترافیک وبسایت شما میشود. نتایج تحلیل پارامترهای ترافیک وبسایت میزان درآمد شما را نسبت هزینههای انجام شده در هر زمینه مشخص میکند.
موفقیت در ایجاد مشتریان وفادار
نتایج تحلیل ترافیک وبسایت به شما نشان میدهد که از کدام طریق مشتریان وفادار بیشتری را برای کسبوکار خود ایجاد کردهاید. این نتایج درستی استراتژیهای بهکار برده شده توسط شما را مشخص میکند.