برنامهریزی استفاده از شبکههای اجتماعی
همانطور که میدانید شبکههای اجتماعی نقش مهمی در پیشبرد کسبوکار شما دارند. اگر برای استفاده از این شبکهها برنامهی مشخصی نداشته باشید به سرعت سردرگم میشوید. در این بخش روشهای برنامه ریزی دقیق برای این شبکهها را به شما میآموزیم. همچنین ابزاری را برای سنجش عملکرد برنامههای شما معرفی میکنیم.
با پلتفرم فریلنسری دیجیتال مارکتینگ بومران همراه باشید.
اگر تاکنون از شبکههای اجتماعی استفاده کرده باشید، می دانید که کارهای زیادی در راستای عملکرد مطلوب در این شبکهها باید انجام داد. فعالیت هایی از قبیل:
- به روز رسانی همهی اطلاعات
- پاسخگویی به سوالات و نظرات همهی مخاطبان
- و داشتن ایدههای جذاب و منحصر به فرد
برای تولید مرتب پستهای کارآمد در شبکههای مختلف، برای کارکرد مطلوب شما در هر شبکهی اجتماعی لازم و ضروری است
برای دسترسی به همهی این اهداف باید برنامه ریزی کنید. باید بدانید چه مطلبی قرار است پست شود، این پست در چه زمانی و توسط کدامیک از کارکنان شما به اشتراک گذاشته میشود و در نهایت انتظار دارید چه بازخوردی را از مخاطبان در خصوص این پست دریافت کنید
خصوصیات برنامهی تدوین شده
مانند انواع دیگر بازاریابیها ، برای موفقیت در شبکههای اجتماعی نیز باید دقیق و برنامه ریزی شده عمل کنید. برنامهی کارآمد باید خصوصیاتی را به همراه داشته باشد. در ادامه به تعدادی از آنها اشاره میکنیم.
1-زمان بندی
برنامه را برای شش ماه یا یک سال پیشرو تدوین کنید. برای این مدت تقویمی تهیه کنید و در آن عنوانهایی را که در نظر دارید بنویسید. این عنوانها را بر اساس علاقهی مخاطبان نوشته میشود. سپس زمان به اشتراک گذاری پستها را تعیین کنید..
تعیین مکان به اشتراک گذاری
علاوه بر اینکه باید بدانید در چه زمانی چه مطلبی را به اشتراک بگذارید، باید مکان به اشتراک گذاری را نیز مورد توجه قراردهید. برای مثال اگر می خواهید تصاویری از جدیدترین اجناس مغازهتان را به اشتراک بگذارید، بهتر است از شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام و یا پینترس استفاده کنید. اما اگر قصد دارید در مورد جشنواره تخفیفات ویژه خود صحبت کنید باید از شبکههای اجتماعی مانند فیس بوک و یا گوگل پلاس استفاده کنید.در سایت انجام پروژه نیز میتوانید پروژه دریافت کنید.
3-تقسیم وظایف
پس از آن تعیین کنید که این مطالب توسط چه کسی به اشتراک گذاشته میشود. آیا شخصا این کار را انجام میدهید یا آن را به شخص دیگری واگذار می کنید. به این ترییب میتوانید اجرا شدن برنامه را پیگیری کنید.
4-هدف از انتشار هر پست
در نهایت فراموش نکنید که این مطالب را برای دسترسی به کدام هدف آنلاین خود به اشتراک میگذارید.
اگر از شبکههای اجتماعی صرفا برای افزایش آگاهی در مورد کسبوکارتان استفاده میکنید،مطمئن شوید که مطالب شما در راستای این هدف تدوین میشود. از طرف دیگر، اگر از شبکههای اجتماعی به عنوان وسیلهای برای افزایش ارتباط با مشتریان و علاقه مندان به کسبوکارتان استفاده میکنید، باید پستهای متفاوتتری را به اشتراک بگذارید. پس دقت کنید چه چیزی را با چه هدفی به اشتراک میگذارید.
با رعایت این نکات یک برنامهی پویا و صحیح را برای فعالیت خود در شبکهی اجتماعی تدوین کردهاید. همین روند را برای دوره های زمانی بعدی انجام دهید. در پایان هر دوره از حجم کارهای انجام شده شگفت زده خواهید شد!
تبلیغات در شبکههای اجتماعی
در این بخش میخواهیم در مورد یکی دیگر از قابلیتهای مهم شبکههای اجتماعی صحبت کنیم.
در بسیاری از شبکههای اجتماعی بخشی برای تبلیغات هزینه بر در نظر گرفته شده است. با استفاده از این موقعیت میتوانید با مخاطبان ویژه خود در ارتباط باشید و پیامهای خود را به آنها برسانید.
دسته بندی مخاطبان
بیایید به مثال لباس فروشی بازگردیم . فرض کنید شما با بررسی مشتریانتان به این نتیجه رسیده اید که اغلب آنها از میان بانوان 20 تا 35 سال هستند. میتوانید تبلیغاتی را مختص به افرادی با این خصوصیات تهیه کنید. این افراد از طریق اطلاعات کاربریشان توسط شبکهی اجتماعی شناخته میشوند و تبلیغ برای آنها ارسال میشود.
با بهترین مشاور بازاریابی آنلاین نیز میتوانید مشکلات خود را حل کنید.شبکههای اجتماعی اطلاعات ارزشمندی از کاربران خود در اختیار دارند. بر همین اساس میتوانند با دسترسی به این اطلاعات کاربران خود را دستهبندی کرده و برای آنها تبلیغات منحصر به فردی ارسال کنند. با ارسال تبلیغاتی منحصر به فرد، برای افراد علاقه مند به کسبوکارتان در زمان و هزینههای خود صرفه جویی کنید.
شبکههای اجتماعی به شما کمک میکنند تا مخاطبان خود را با دقت هرچه بیشتر انتخاب کنید. برای مثال شما میتوانید خانم های 30 تا 35 ساله که طراح لباس مورد نظر شما را دنبال میکنند ، مورد توجه قرار دهید. از این طریق میتوانید افرادی را که به شدت به کسب و کار شما علاقه مند هستند را جذب کنید. آنها سبکی از طراحی لباس را دنبال میکنند که شما در فروشگاهتان به آن توجه دارید!
تعیین محدودهی جغرافیایی
مانند سایر تبلیغات آنلاین در تبلیغات شبکههای اجتماعی نیز میتوانید محدودهی جغرافیایی تعیین کنید. این ویژگی به شما کمک میکند تا دامنهی تبلیغات خود را محدودتر و هدفمندتر کنید . برای مثال در مورد لباس فروشی می توانید تبلیغات خود را صرفا برای خانم های 20تا 35 ساله در فاصلهی 25 مایلی از فروشگاه خود بفرستید که سبک خاصی از طراحی لباس را دنبال میکنند.
با عضویت در سایت فریلنسری دورکار بومران پروژه دریافت کنید.سایتهای شبکههای اجتماعی به شما کمک میکنند تا مخاطبان خاص خود را بشناسید. از این طریق بودجهی مربوط به بازاریابی شما بطور هوشمندانه صرف تبلیغات هدفمند میشود.
فرآیند موفقیت در شبکههای اجتماعی، فرآیندی زمان بر و پر زحمت است. شما باید برای مدت زمان طولانی بطور مداوم مطالب جذابی را به اشتراک بگذارید و توسط مخاطبان خاص خود دیده شوید. برای سرعت بخشیدن به این فرآیند استفاده از تبلیغات هزینه بر راهکار مناسبی است.
فرض کنید حساب کاربری شما در توئیتر با صد دنبال کننده در حال فعالیت است. اگر شما بخواهید با افراد بیشتری در راستای کسبوکارتان مرتبط باشید. باید توئیتهایی بنویسید که شما را در معرض دید مشتریان بالقوهیتان قرار دهد. برای مثال می توانید برای افرادی که تاکنون در مورد لباس توئیت کرده اند، بنویسید. یا میتوانید توئیت های خود را برای افرادی که طراح خاصی را دنبال می کنند ارسال کنید. از این طریق شما میتوانید مخاطبان خود را به بهترین شکل گسترش دهید.
بررسی میزان موفقیت در شبکههای اجتماعی
بررسی میزان موفقیت گروههای تبلیغاتی در شبکههای اجتماعی مهم و پیچیده است. به همین علت استفاده از ابزار تحلیلی ضروری به نظر میرسد.در این بخش به شما میآموزیم که چگونه با استفاده از ابزارهای مختلف و تجزیه و تحلیل میزان موفقیت خود را در شبکههای اجتماعی بسنجید و مخاطبانتان را بهتر بشناسید.
فرض کنید برای مغازه لباس فروشیتان در شبکههای اجتماعی فیسبوک و توئیتر و چند شبکهی اجتماعی کوچک مرتبط با صنعت مد، حساب کاربری ایجاد کرده اید.
در ابتدا بهتر است به صفحه خود سری بزنید . در صفحهی کاربری شما اطلاعات ارزشمندی در خصوص افرادی که شما را دنبال می کنند و بازخورد آنها نسبت به محتواهای به اشتراک گذاشته شده توسط شما وجود دارد. برای مثال اینکه کدامیک از پست های شما بیشتر مورد توجه قرارگرفته و توسط مخاطبانتان مجددا به اشتراک گذاشته شده است. مخاطبانتان بیشتر به چه مطالبی علاقه نشان دادند و یا در میان مخاطبان بزرگترین هوادار شما چه کسی است.
تصمیمات غلط مدیریت شبکههای اجتماعی
تا کنون کارکرد شبکههای اجتماعی را توضیح دادیم . در این بخش قصد داریم تا تعدادی از تصمیمات غلطی که به تلاشهای شما آسیب میزنند را مورد توجه قرار دهیم. ارسال پیامهای خسته کننده و تکراری، پست گذاشتن کم مثلا هر سه ماه یکبار و یا بر عکس تعداد پست های زیاد در زمان کم ، مثالهایی از این تصمیمات غلط است.
بررسی موقعیتهای مرتبط با کسب و کار
اولین قانون در شبکههای اجتماعی اینست که بدانید همه اطلاعات و موقعیتهای موجود در این شبکهها برای شما کارآمد نیستند. در میان شبکهی اجتماعی افرادی هستند که هیچ علاقهای به کسبوکار شما ندارند این افراد در صورت دریافت پیام از جانب شما آن را به سرعت نادیده می گیرند.
افرادی که شما را دنبال می کنند به کسب و کارتان علاقهمنداند. بر روی آنها تمرکز کنید و با تولید محتوای خوب توجه آنها را به خود جلب نمایید. برای وارد کردن آنها در فرآیند خرید اصلا عجله نکنید.
به نظرات کاربران توجه کنید و برای پاسخگویی به آنها حاضر باشید. سوالات آنها را پاسخ دهید و توضیحات تکمیلی را در اختیارشان بگذارید. در مقابل نظرات منفی، واکنشهای مثبت نشان دهید و سعی کنید صادقانه پاسخگوی نیازهای مشتریان باشید.
این موارد برای freelancer ها نیز بسیار کاربردی میباشد.
انتخاب موقعیتهای مرتبط
دامنه ی فعالیت خود را بیش از حد گسترده نکنید. در شبکههای اجتماعی موقعیتهای متعدی برای ارتباط با مشتریان وجود دارد. وارد شدن به همهی این گفتگوها زمان بر است. از طرفی با وارد شدن در تمامی این موقعیتها از کیفیت محتواهای شما کاسته می شود. یکی از آنها را انتخاب کنید و به مرور وارد زیر شاخه های این گفتگو شوید. مراقب باشید که پیشرفت شما قابل کنترل باشد.
برروز رسانی مطالب
یکی دیگر از مشکلات بزرگ حساب های کاربری در شبکه های اجتماعی عدم به روز رسانی است. حتما برای شما هم اتفاق افتاده است که برند خاصی را در شبکه ی اجتماعی دنبال کنید و متوجه شوید که صفحهی آنها مدتهاست که به روز رسانی نشده است.
باز دیدکنندگان با دیدن صفحات به روز رسانی نشده، کسب و کار شما را به عنوان یک کسب و کار ناموفق و راکد میشناسند. چراکه کسب و کار های روبه رشد و موفق مطالب زیادی را برای به اشتراک گذاری دارند.
در نهایت به یاد داشته باشید که انگیزه ی شما از همه ی این تلاشها رسیدن به اهدافتان است. با استفاده از شبکههای اجتماعی و ابزار تجزیه و تحلیل آن خواهید دانست که تلاش شما چقدر موفقیت آمیز بوده و کدام شبکه نتایج بهتری را برای کسب و کار شما به ارمغان آورده است.