سازوكار هزينه كوچينگ چگونه است؟
در بسياري از حوزههاي خدمات حرفهاي، تعرفه يا قيمت يا هزينه آن خدمت تابع پارامترهاي مختلفي است. اينكه:
- براي رسيدن به درجهاي از حرفهاي بودن چه مسيري طي شده؟
- براي رسيدن به اين درجه چه زماني صرف شده؟
- هزينه آموزشهاي تخصصي براي اين مسير چقدر بوده؟
- تجربه فرد ارائه كننده چقدر است؟
- و.....
در نتيجه، اين پارامترها هستند كه هزينه دستيابي به موقعيت محاسبه مي شود. بر اساس اين محاسبه است كه ميتوان بر روي خدمت مورد نظر نيز ارزش گذاري كرد.
آیا می دانید بیزینس کوچینگ چیست؟ برای دانستن این سوال به وب سایت آرش اسماعیلی مراجعه کنید.
فرض ما بر اين است كه ما با پديده تقلب طرف نيستيم. اينكه فردي بدون داشتن صلاحيتهاي لازم خود را متخصص در كاري بداند بحثي است كه در جاي خود بايد به آن پرداخته شود.
هزينه كوچينگ را چه كسي تعيين ميكند؟
شايد پاسخ بسياري از افراد، اين باشد كه معمولا فروشنده و ارائه كننده يك محصول يا خدمت بايد تعرفه خود را اعلام كند. البته من هم با اين گزاره موافقم. به همين دليل خدمات گوچينگ خود را به شكل بسته خدمات كوچينگ طراحي و هزينه كوچينگ در هر بسته را به وضوح اعلام كردم.
اما برخي معتقدند كه مشتريان يك كالا يا خدمت هستند كه قيمت را تعيين ميكنند. به عبارتي، اين افراد معتقدند هر چيزي همان ميزان ارزش مبادلهاي دارد كه كه مشتري حاضر است براي آن پول پرداخت كند.
قصد ندارم اين نگاه را به چالش بكشم ولي اين رويكرد را در بسياري از خدمات، معتبر نميدانم. ضمن اينكه بايد به تفاوت در نحوه ارائه يك خدمت، زمان، مكان، ميزان اطلاع مشتري و نياز مالي ارائه كننده و مشتري در زمان توافق يا انعقاد قرارداد نيز دقت كرد. فعلا، موضوع رقابت و ترفندهاي بازاريابي را در اين بحث ناديده گرفتم.
بنابراين عوامل زيادي در قيمت گذاري تأثيرگذار هستند و طرفين يك توافق يا قرارداد ميتوانند آن را تغيير دهند. همانگونه كه عوامل مختلفي بر نحوه قيمت گذاري خدمات كوچينگ تأثير مي گذارد، مشتريان هم ميتوانند هزينه كوچينگ را بر اساس سطح تجربه و تخصص كوچ تعيين كنند.
رقابت تجربه با هزينه
بديهي است متخصصان جوان يا بنيانگذاران شركتهاي نوپا به دليل اينكه هنوز سهمي از يك بازار ندارند، ممكن است خدمات خود را با نرخ كمتري ارائه كنند. اين افراد يا موسسات احتمالاً انعطافپذيري بيشتري هم در نحوه پرداخت نشان ميدهند. حتي ممكن است با هوشمندي و استفاده از ابزارهاي جديدتر، انتظارات مشتريان خود را بهتر از سايرين در نظر بگيرند و قيمت گذاري خود را متناسب كنند.
در اين شرايط، تجربه، ساير تخصصهاي كوچ، سوابق علمي و اجرايي، در دسترس بودن، پشتيباني، گواهينامههاي آموزشي و صلاحيتهاي تاييد شده، ميتوانند به جلب اعتماد مخاطب كمك كنند.
هزينه كوچينگ با تجربه كوچ رابطه مستقيم دارد.
قبل از شروع فرايند كوچينگ به اين سوالات پاسخ دهيد:
براي شما كه علاقهمن به دريافت خدمات كوچينگ هستيد، موارد ديگري نيز وجود دارد كه بايد هنگام برنامهريزي مالي خود در مورد آنها فكر كنيد. مثلا”:
- آيا الويت شما در حال حاضر، كسب تجربه است يا تسريع در رسيدن به اهداف؟
- خودتان بدون استفاده از كوچ يا مشاور، چه مدت زماني را حاضريد براي برنامهريزي و رسيدن به اهداف خود هزينه كنيد؟
- توانايي، تجربه و تخصص شما در برنامهريزي و پايش مسير توسعه فردي و سازماني چيست؟
- آيا به اينكه هر متخصصي براي يادگيري و كسب تجربه، از عمر و پول خود هزينه كرده اعتقاد داريد؟
- براي استفاده از دانش و تجربه ديگران چه ارزشي قائل هستيد؟
- چند درصد از ساير خدمات نرمافزاري كه در حال حاضر استفاده ميكنيد، رايگان است؟
- مجموع اعتبار مالي شما براي برنامهريزي آينده خودتان چقدر است؟
- چه كسي هزينههاي آموزش و مشاوره شما را پرداخت ميكند؟
- آيا شما هم خدمات يا محصولات خود را به صورت رايگان ارائه ميكنيد؟
- ساير دوستانتان كه شرايط مشابه شما داشتند، براي خدمات مشابه چه هزينههايي كردهاند؟
- انتظارات شما از دريافت خدمات مشاوره، تسهيلگري، منتورينگ و كوچينگ چيست؟
- و سوالات ديگري كه در اين مورد ممكن است مطرح شود.
منبع:
https://www.linkedin.com/pulse/%D8%A2%DB%8C%D8%A7-%D9%87%D8%B2%DB%8C%D9%86%D9%87-%DA%A9%D9%88%DA%86%DB%8C%D9%86%DA%AF-%D8%B2%DB%8C%D8%A7%D8%AF-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-asghar-fazel?trk=pulse-article_more-articles_related-content-card