پیکسلر | شبکه اجتماعی برنامه نویسان

سئو برون صفحه‌ای (Off-Page) چیست و چرا به آن نیاز دارید؟

poshtiban1402 10 ماه پیش

برای بسیاری از کسب‌وکارها و صاحبان سایت‌ها پیش آمده که عکس‌های خود را بهینه‌سازی کرده، زمان زیادی را صرف تحقیق کلمه کلیدی کرده تا بتوانند از آن برای تدوین استراتژی ساختار سایت و لینک‌دهی داخلی کرده‌اند. با این وجود، باز هم رتبه مناسبی را از سمت گوگل دریافت نمی‌کنند. چرا؟ چون تنها نصف معما حل شده است. نصف دیگر آن چیست؟ سئوی برون صفحه‌ای یا همان Off-Page.

 

تعریف سئو برون صفحه ای

سئو برون صفحه‌ای شامل تمام فعالیت‌های انجام شده به منظور بهبود رتبه سایت شما در صفحه نتایج جستجوی گوگل می‌شود که خارج از فضای سایت اتفاق می‌افتند. این فعالیت‌ها می‌توانند لینک‌سازی، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و تولید پست‌های مهمان باشند.

موتورهای جستجو مانند گوگل، برای رتبه دادن به یک سایت فاکتورهای بسیار مختلفی را بررسی می‌کنند. بعضی از فاکتورها روی محتوا و عملکرد خود سایت تمرکز می‌کنند و بعضی دیگر، به میزان اعتبار و قدرت سایت شما از دید سایت‌های دیگر نگاه می‌کنند. به همین دلیل است که سئوی برون صفحه اهمیت بسیار زیادی برای شما دارد.

لینک‌سازی، یکی از اصلی‌ترین فاکتورهای رتبه‌دهی گوگل است، به این دلیل که یکی از الگوریتم‌های اصلی گوگل PageRank بوده که به بک لینک‌های سایت‌ها از نظر کمی و کیفی توجه می‌کند. اگر با مباحث پایه این بخش از سئو آشنا هستید، برای لینک‌سازی همیشه می‌توانید خرید بک لینک را مد نظر قرار دهید، هر چند که باید تمام جنبه‌های امنیتی آن را به دقت در نظر داشته باشید.

 

Iz4gpZTjmVogavsONfEIRmvzIeGseLjpk43UjRTA.jpg

 

تفاوت‌های اصلی سئو درون صفحه و برون صفحه

به زبان ساده؛ خدمات سئو درون صفحه یا خدمات سئو داخلی تمام فعالیت‌هایی است که شما درون سایت خود برای گرفتن رتبه مناسب انجام می‌دهید و سئو برون صفحه، در خارج از سایت شما اتفاق می‌افتد. مواردی که برای هر کدام از این فعالیت لحاظ می‌شوند، در لیست زیر به طور خلاصه نشان داده شده‌اند:

سئو درون صفحه (On-Page Seo)

·         ساختار سایت

·         لینک‌دهی داخلی

·         بهینه‌سازی تصاویر

·         کنونیکال‌سازی

·         سرعت صفحات

·         محتوای باکیفیت و مرتبط

سئو برون صفحه (Off-Page Seo)

·         لینک‌‎سازی

·         شبکه‌های اجتماعی

·         جستجوی برند

·         مدیریت نقد و بررسی‌ها

·         اینفلوئنسر مارکتینگ

·         نوشتن پست مهمان

سئو برون صفحه فقط به موارد بالا خلاصه نمی‌شود. از آن‌جایی که این بخش از سئو کمی به تجربه و ترفندهای مختلف نیاز دارد، پیشنهاد می‌شود که در صورت آشنا نبودن با آن، ابتدا مفهوم و ترفندهای سئو برون صفحه را در دوره‌های آموزش سئو توسط افراد معتبر یاد بگیرید.

 

چک لیست سئو برون صفحه

·         لینک‌سازی

·         شبکه‌های اجتماعی

·         سئو محلی

·         بازاریابی محتوا

1 – لینک‌سازی

لینک‌های سایت‌های دیگر به سایت شما به عنوان رای اعتماد به دامین شما محسوب می‌شوند. هر چقدر رای بیشتری داشته باشید، احتمال گرفتن رتبه بهتر برای سایت شما وجود خواهد داشت. برعکس این موضوع هم کاملاً صدق می‌کند، هرچقدر رای‌های شما کمتر باشد، متقاعد کردن گوگل برای این که سایت شما قابل اعتماد و دارای اعتبار است، سخت‌تر خواهد شد.

شما به سایت‌های دیگر برای گرفتن رای نیاز دارید. ساخت لینک‌های خارجی همیشه باید جزو استراتژی‌های اصلی کسب‌وکار شما باشد. به طور کلی، دو مدل لینک خارجی وجود دارد که شما می‌توانید برای سایت خود دریافت کنید:

·         لینک‌های طبیعی یا کسب‌شده: در این حالت، وب‌سایت دیگری به طور طبیعی به مقاله‌ یا قسمتی از سایت شما که از نظرش معتبر و باکیفیت بوده لینک داده و نام برند شما را ذکر می‌کند.

·         لینک ساخته شده: این لینک‌ها زحمت بیشتری دارند و باید به مدیران و ناشران سایت‌های دیگر پیام داده و از آن‌ها درخواست قرار گرفتن یک لینک به سایت خود داشته باشید.

 

7H0uIw9kwMiL6WHGafI6wZUuDDngKuTU2vgXKcXS.jpg

2 – شبکه‌های اجتماعی

بهینه سازی شبکه های اجتماعی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، زیرا شبکه‌های اجتماعی معمولاً به عنوان ابزاری برای افزایش آگاهی از برند شناخته می‌شوند، با این وجود می‌توانند کمک بسیار زیادی به شما در افزایش اعتبار دامنه و رتبه سایت بکنند.

زمانی که محتوای خوبی را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته و ترافیک را به سمت سایت‌تان روانه می‌کنید، به گوگل نشان می‌دهد که در حال کسب ترافیک از یک منبع جدید هستید و بنابراین احتمالاً محتوای باکیفیت جالبی از دید مخاطبان دارید.

به همین دلیل تعامل با جامعه هدف در شبکه‌های اجتماعی و استفاده از این پلتفرم برای توزیع محتوا ان‌قدر برای کسب‌وکارهای مختلف اهمیت دارد. تعامل بیشتر مسلماً منجر به اشتراک‌گذاری‌ها، بک لینک‌ها و کلیک‌های بیشتر خواهد شد که همگی اعتبار دامنه شما را افزایش خواهند داد.

3 – سئو محلی

همان‌طور که از نامش پیداست، سئو محلی یکی از بخش‌های سئوست که به بهینه‌سازی سایت برای نتایج جستجوی محلی می‌پردازد. این بخش از سئو معمولاً برای فروشگاه‌های فیزیکی یا کسب‌وکارهای خدماتی که در نقاط خاصی هستند (مانند سالن‌های زیبایی، سوپرمارکت‌ها و ...) استفاده می‌شود. آژانس دیجیتال مارکتینگ وب آنجل خدمات سئو محلی را با بالاترین کیفیت ارائه می دهد.

برای انجام سئو محلی، باید به موتورهای جستجو این سیگنال را برسانید که در محله مورد نظر خدمات ارائه می‌دهید. این کار به چند روش انجام می‌شود:

·         اضافه کردن کسب‌وکار خود و تمامی اطلاعات مربوط به آن در Google My Business.

·         تشویق مشتریان خود به دادن امتیاز خوب به شما در گوگل.

·         داشتن اطلاعات تماس کامل در تمام پلتفرم‌های دیجیتال.

 4 – بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا به شما کمک می‌کند که به جامعه هدف خود دسترسی پیدا کرده و با اطلاعاتی که می‌توانند برای رفع نیازها و سوالات آن‌ها مفید باشند، به سمت خود جذب کنید. در کنار فعالیت‌های بازاریابی محتوایی که در سایت خود مانند پست‌های بلاگ انجام می‌دهید؛ می‌توانید از تکنیک‌هایی مانند پست‌های مهمان، آفرهای قابل دانلود، نظرسنجی‌ها و گزارش‌ها هم بهره ببرید.

تمام این شیوه‌ها برای افزایش ترافیک سایت مفید بوده و می‌توانند به ایجاد لیدهای جدید کمک کرده و رتبه شما در صفحه نتایج جستجو را بهبود بخشند.

فاکتورهای سئو برون صفحه برای لینک‌سازی

از زمانی که لینک‌سازی به یکی از فاکتورهای اصلی رتبه‌بندی گوگل تبدیل شد، وب‌مسترها از هر حقه و ترفندی که می‌توانستند برای کسب بک لینک استفاده می‌کردند. این موضوع سبب شد که گوگل در این زمینه سخت‌گیری‌های بسیار بیشتری را اعمال کرده و شروع به جریمه کردن سایت‌هایی کرد که از تکنیک‌های غیراخلاقی و غیرطبیعی استفاده می‌کردند. به همین منظور، برای تدوین استراتژی لینک‌سازی خود، باید موارد زیر را حتماً در نظر بگیرید:

·         تعداد دامنه‌های ارجاع‌دهنده: هر چقدر دامنه‌های بیشتری داشته باشید که به سایت شما اشاره می‌کنند، طبق گفته گوگل، رای اعتماد بیشتری هم خواهید داشت.

·         اعتبار لینک: داشتن تعداد زیادی دامنه ارجاع‌دهنده به تنهایی کافی نیست، در واقع این دامنه‌ها خودشان باید اعتبار زیادی داشته باشند. فراموش نکنید، داشتن دو بک لینک از سایت‌های معتبر، بهتر از داشتن 100 بک لینک از سایت‌هایی است که اعتباری نزد گوگل ندارند.

·         مرتبط بودن: لینک‌های قرار داده شده در سایت‌های دیگر باید به سایت شما مرتبط باشند. فرض کنید شما فروشگاه لباس دارید؛ لینک دریافت شده از سازمان ملی حمایت از حیوانات بی‌سرپرست تاثیر چندانی روی رتبه شما نخواهد داشت، در عوض لینک دریافت شده از یک بلاگر حوزه مد و استایل می‌تواند برای‌تان خیلی مفید باشد.

·         انکر تکست (Anchor Text): متن مخصوصی که هایپرلینک شده و به سایت شما اشاره می‌کند باید شفاف نوشته شده و واقعاً به صفحه مورد نظر ارتباط داشته باشد.

سخن پایانی

همان‌قدر که سئو درون صفحه و تکنیکال برای سلامت، تجربه کاربری و رتبه سایت شما مهم هستند، سئو برون صفحه‌ای نیز مهم است. از آن‌جایی که لینک‌سازی که یکی از فاکتورهای اصلی رتبه‌دهی گوگل است در این بخش قرار می‌گیرد، باید توجه بسیار ویژه‌ای به آن داشته باشید. امیدواریم با نکات و استراتژی‌های گفته شده در این مقاله بتوانید بهترین رتبه را در صفحه نتایج گوگل برای کسب‌وکار خود کسب کنید.

0 دیدگاه
برای قرار دادن دیدگاه وارد شوید