ما در عصر دیجیتال زندگی میکنیم. روزانه هزاران محتوای متنی، تصویری، ویدیویی، صوتی و ... از مقابل چشمان ما میگذرند. سلیقه کاربران اینترنت دائماً در حال تغییر است، علم هر روز چیزهای جدیدی کشف میکند و در نقاط مختلف اتفاقات جدیدی میافتد. تمام این موارد روی سایت شما هم میتوانند تاثیر داشته باشند. با توجه به تغییر دائمی سلیقه محتوایی مخاطبان، ممکن است سایت شما هم به سرعت ارتباط خود با این ذائقه مخاطب را از دست بدهد. به همین دلیل، در این مقاله میخواهیم در مورد روشهای همیشه به روز نگه داشتن سایت بیشتر صحبت کنیم.
چرا سایت ما باید دائماً آپدیت شود؟
همانطور که بالاتر اشاره کردیم، از آنجایی که ما هر روز توسط انواع محتواهای تولیدی بمباران میشویم، ذائقه محتوایی ما هم به سرعت تغییر پیدا میکند. با بروزرسانی سایت بر اساس این تغییر ذائقه، میتوانید به کاربران خود بفهمانید که همیشه در حال رصد جدیدترین ترندهای محتوایی صنعت کاری خود بوده و برای آنها ارزش قائل هستید. از این مهمتر، با انجام این کار فرصت جلو افتادن رقبا از خود را خواهید گرفت.
داشتن محتوای جدید و تازه و متناسب با ترندهای روز دنیا موجب میشود که کاربران شما را راحتتر پیدا کنند و بنابراین ترافیک بیشتری هم دریافت خواهید کرد.
بروزرسانی سایت اما ممکن است کار سخت و زمانبری باشد. توجه به تمام نکات فنی در پشت صحنه سایت و محتواهای بروز و جدید برای بلاگ و صفحات دیگر وبسایت، ممکن است زمان زیادی از شما گرفته و مانع بزرگی بر سر راه دیگر جنبههای کسبوکار شما باشد. گاهی اوقات برای پیش بردن تمامی این موارد به طور صحیح، به یک تیم خبره نیاز پیدا خواهید کرد، مخصوصاً اگر در صنعتی فعالیت میکنید که چند رقیب جدی در کنار خود میبینید. به همین دلیل است که بسیاری از بیزینسهای موفق، از خدمات پشتیبانی سایت بعضی از آژانسهای دیجیتال مارکتینگ متخصص استفاده میکنند تا در زمان خود صرفهجویی کرده و از عملکرد حرفهای و قوی سایت خود به واسطه سپردن موارد مربوط به وبسایت به یک تیم باتجربه، اطمینان حاصل مینمایند.
با این حال، در صورتی که میخواهید خودتان این کار را انجام داده و دستی به سر و روی سایت خود بکشید، این شما و این چند نکته حیاتی برای بروز نگه داشتن سایت.
1. اطلاعات مهم سایت خود را بروز نگه دارید
جزئیاتی مانند شمارههای تماس، آدرس یا ساعات کاری شما باید همیشه به روز باشند و مشتریان باید بتوانند در سریعترین حالت ممکن با شما ارتباط برقرار کنند. اگر اطاعات تماس بروزی نداشته باشید، مشتریان شما به راحتی رقبا را به کسبوکارتان ترجیح خواهند داد.
2. محتوای سایت خود را بروز نگه دارید
آیا محتوای سایت شما میتواند به طور صحیح بازتابی از کسبوکارتان باشد؟ آیا میتواند مخاطبان را طوری ترغیب کند که شما را نسبت به رقبایتان انتخاب نمایند؟
محتوا و کلماتی که در سایت بکار میروند، یکی از اصلیترین عوامل جذب و نگهداری توجه مخاطبان اینترنتی هستند. علاوه بر تمام این موارد، همیشه باید ترندهای روز دنیا و تغییر ذائقه محتوایی مخاطبان اینترنتی را در نظر بگیرید تا بتوانید تغییرات لازم را در سریعترین زمان ممکن اعمال نمایید. برای داشتن محتوای بروز و حرفهای روی سایت خود، به این موارد دقت کنید.
· مستقیماً با مخاطب صحبت کنید. (از کلمه "شما" استفاده نمایید.)
· در مورد مزایای محصولات یا خدمات خود صحبت نمایید. (چطور قرار است زندگی مشتری را بهتر کنند؟)
· لحن انسانی داشته باشید. (سعی نکنید که در متن محتوای خود خیلی رسمی یا خیلی صمیمی باشید، لحنی طبیعی مثل تمام مکالمات در طول روز خود داشته باشید.)
· مشکلاتی که مشتریان شما عمدتاً با آنها مواجه میشوند را پیدا کنید. (و طبیعتاً در محتوای خود به آنها پاسخ دهید)
· به مخاطب بگویید که بعد از خواندن متن چکار کند. (با استفاده از Call to Action)
3. بلاگهای بیشتر و بیشتری بنویسید
بلاگنویسی یکی از سادهترین راهها برای تازه نگه داشتن محتوای سایت است. علاوه بر این؛ با استفاده از بلاگنویسی میتوانید تخصص خود در حوزه کاریتان را به بقیه نشان دهید، اعتماد مخاطبان را به خود جلب کنید و رتبه خود در صفحه نتایج جستجوی گوگل را بهبود بخشید.
4. بلاگهای قدیمی را تازه کنید
همانقدر که تولید و انتشار محتوای جدید برای بلاگ اهمیت دارد، بروزرسانی اطلاعات بلاگهای قدیمی هم میتواند وبسایت شما را مرتبطتر کرده و رتبه آن را بهبود ببخشد. اگر قصد به روز رسانی بلاگهای قدیمی خود را دارید، سوالات زیر را از خود بپرسید:
· آیا اطلاعات بلاگ مورد نظر منقضی شدهاند؟
· آیا مواردی هست که بتوانید به اطلاعات بلاگ مورد نظر خود اضافه کنید؟
· آیا کلمات کلیدی استفاده شده در بلاگ مورد نظر شما همچنان توسط کاربران اینترنت جستجو میشوند؟
· آیا میتواند پس از انتشار بلاگ مورد نظر به پستهای دیگر لینک بدهید؟
5. وبسایت خود را ریسپانسیو کنید
امروزه تعداد کاربرانی که به وسیله موبایل در گوگل جستجو انجام میدهند، بیشتر از کاربران دسکتاپ است. در واقع اگر بخواهیم دقیق باشیم، 52 درصد کاربران گوگل از موبایل وارد این سایت میشوند. به همین دلیل است که وبسایت شما باید ریسپانسیو باشد. ریسپانسیو بودن در دسته خدمات سئو داخلی قرار می گیرد که آژانس دیجیتال مارکتینگ وب آنجل آن را با بالاترین کیفیت ارائه می دهد.
در اولین قدم سایت خود را روی دستگاههای موبایل چک کنید (آیا متنها خوانا هستند، آیا عکسها به وضوح دیده میشوند، آیا عکسها ابعاد درستی دارند، آیا مسیریابی در سایت درست انجام میشود؟)
ابزارهای مختلفی وجود دارند که میتوانند میزان ریسپانسیو بودن وبسایت شما برای موبایل را به شما بگویند. در صورتی که با مشکل در این زمینه مواجه بودید، میتوانید از توسعهدهنده وب خود بخواهید که آن را برطرف نماید.
6. از لینکسازی داخلی استفاده کنید
آیا لینکسازی داخلی شما کاملاً آپدیت است؟ آیا صفحهای وجود ندارد که در آن با کلیک بر روی یک لینک، با ارور 404 مواجه شویم؟ لینکسازی داخلی به بازدیدکنندگان سایت شما فرصت گشت و گذار در سایت را میدهد و همانطور که احتمالاً میدانید، هر چقدر کاربران بیشتر در سایت شما بمانند، احتمال خریدشان از شما بیشتر میشود و گوگل هم رتبه بهتری به شما خواهد داد.
7. طراحی سایت خود را بازبینی کنید
همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، سلیقه کاربران اینترنت با سرعت خیلی زیادی به طور مستمر در حال تغییر است. به همین دلیل، عمر مفید طراحی سایت شما تقریباً به طور میانگین معادل 2 سال است. اگرچه که این نسخه را نمیتوان برای همه وبسایتها پیچید، اما در هر صورت باید از ترندهای طراحی روز دنیا باخبر باشید تا بتوانید با ایجاد چند تغییر جزئی در ظاهر سایت، همیشه با آنها و در نتیجه سلیقه کاربران همگام بمانید.
نحوه عملکرد سایت هم چیز مهمی است که نباید نادیده گرفت. اگر استفاده از سایت شما برای مخاطبان سخت و طاقتفرسا باشد، مطمئن باشید که بلافاصله آن را ترک میکنند. جالب است بدانید که 31 درصد از کاربران اینترنت معتقد هستند که تجربه کاربری، مهمترین چیزی است که هر وبسایت باید به آن توجه داشته باشد.
برای بهبود تجربه کاربری، موارد زیر را در نظر بگیرید:
· سرعت بارگزاری سایت
· ریسپانسیو بودن برای سایت
· مسیریابی و دسترسی به اطلاعات آسان
· محتوای سایت و پاسخگویی آن به نیازهای مخاطبان
· ابعاد عکسها و متون روی صفحات سایت
سخن پایانی
پشتیبانی و بروزرسانی از سایت به اندازه خود طراحی و راهاندازی آن (شاید هم بیشتر) اهمیت دارد. بدون توجه به محتوای صفحات، جزئیات فنی سایت، توجه به ریدایرکتها، صفحات 404، ابعاد عکسها و متنها، ریسپانسیو بودن برای موبایل، لینکسازی داخلی و ... نمیتوانید انتظار کسب مشتریان بیشتر از سمت گوگل را داشته باشید. اگر تمام موارد گفته شده در این مقاله را رعایت نمایید، مطمئن باشید که سرعت رشد سایت و گرفتن رتبههای بهتر در صفحه نتایج گوگل برای شما بسیار بیشتر خواهد شد.